Leta i den här bloggen

lördag 1 juni 2013

Loppisrunda i Hälsingland

I Hälsingland kryllar det av loppisar, man behöver inte åka långt förrän man ser en loppis skylt. Att åka på loppisrunda är nästan som att gå på luffen, (då i modern tappning), man åker omkring på måfå och stannar när man ser det magiska ordet loppis. Det är trevligt att åka nya vägar och att se  gamla kulturbygder. Det bästa av allt är att man inte vet vad som väntar. Jag tänker på orden i Astrid Lindgrens luffarvisa:

"Han vill va fri som en fågel,
fri som en fågel.
Och då är det som
nånting ropar; - Kom!,
i hans galna luffareblod".


Det är just det här med att vara fri som en fågel som tilltalar. Men medaljen har alltid en baksida. Nu när vi kommit hem och packat upp och ser vad vi har handlat, undrar jag  om inte den här versen stämmer ännu bättre:

"Varför måste jag vandra och vandra,
det finna så många klokare bestyr.
Så varför ska jag då
bara gå och gå?
Jag kanske vandrar åt helsefyr."


Skämt åsido jag är nog ganska nöjd med våra inköp, inköpen visar jag i ett annat blogginlägg. Nu ska ni få några loppistips från Hälsingland.

Ingrid´s Loppis drivs av Ingrid Danielsson, Galvvägen 4150 i Arbrå. Hos henne fanns det förutom glas och porslin väldigt mycket fina retroklänningar och textilier.

Eva Blomsten som tillsammans med maken Rainer driver Blomstens Antik i Vallsta, där finns det något för alla. Antikviteter, retro, reklamprylar och riktigt fina textilier.

Mitt i Vallsta finns även denna loppis, går inte att missa då den ligger i anslutning till genomfartsleden.

På bilden Pirjo som tillsammans med sin man Alf Löfgren driver Loppis & Kuriosa med adress Lövängs Strandväg 17 Järvsö. De hade en Anglia årsmodell -56 till salu, och jag lovar att den är i originalskick om än i behov av öm omvårdnad. Reservdelar följer med. Priset var 3000 kr.




I Arbrå hann vi med en auktionsvisning hos Arbrå Auktionshall. Till v. i bild ser ni Auktionsförättare Stig Eriksson i full färd med att ställa i ordning inför auktionen.

Bland auktionsgodset fanns denna trevliga barockljusstake.

I kategorin ovanliga prylar måste man väl kategorisera detta dasslock i gjutjärn. Även detta skulle försäljas på auktion. I samband med auktionen hos Arbrå Auktionskammare hyr man ut bord till loppisförsäljare.
Och det är väl inte S:t Olofs blogg om vi inte klagar på någonting.
Jag vill göra tummen ner för alla loppisar som har sina skyltar vid vägen när de inte har öppet. Bostället Antik i Alfta hade sin skylt vid vägen, så vi svängde in, väl framme (det var en bit att köra) träffade vi två damer som höll på att ställa i ordning. Vi blev nekade att gå in i butiken p.g.a att man inte öppnade förrän kl.15. Man kan ju tycka att de borde ha skrivit sina öppettider på skylten vid vägen och att de borde vara lite mer serviceinriktade mot ev. kunder. Jag kommer aldrig mer att svänga in där.

3 kommentarer:

  1. Kul att se, många av ställena brukar jag besöka på sommarens tur till Västerbotten :-)

    Jag måste säga att du hade en faslig otur med Boställs antik, det är ju både butik, loppis och museum, de brukar vara väldigt tillmötesgående, öppnar ofta när de inte egentligen har öppet osv. Jag har dock aldrig stött på några kvinnor där, det är en karl som jag inte kommer ihåg vad han heter som driver etablissemanget. Hans gamle far brukar också hjälpa till, sist vi var där med bloggargänget i somras öppnade den gamle farbrorn åt oss.

    Jag tycker nog du ska ge det en chans till, det är värt en titt bara att gå omkring. Priserna är däremot inte mycket att hurra för, rena Stockholmspriserna i antikbutiken :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske överreagerade lite men jag blir ordentligt sur när de sätter upp skyltar vid vägen och inte har öppet. Jag frågade snällt om vi inte kunde få en titt när vi nu hade åkt in men det var kalla handen.

      Radera
    2. Ja, jag tycker de var taskiga, men om gubbarna varit där hade ni fått komma in, de är jättehyggliga. Skyltarna sitter alltid där vid vägen så det är ingen nyhet för mig :-)

      Radera