Leta i den här bloggen

onsdag 29 februari 2012

Fanett, stolarna från Edsbyverken inte bara Ilmari Tapiovaara




Som jag berättade häromdagen är jag i full färd med att plöja igenom ett gäng av Svenska Slöjdföreningens Tidskrift Form. Det är en utmärkt tidning om man är intresserad av Retro, man hittar massor av matnyttig information. Fanett är ett samlingsnamn på olika stolar från Edsbyverken som samtliga har det gemensamt att de har en formpressad laminatsits. Mängder är de Fanett stolar som idag bjuds ut på marknaden och prisnivån har skjutit i höjden. Många auktionshus och många handlare bjuder ut Fanetts alla modeller som ett verk av Ilmari Tapiovaara. Vad som slog mig var att hans namn inte nämns i detta sammanhang förrän stolen Fanett 55 lanserades 1955. Jag har i mitt förkovrande sett mängder av annonser från Edsbyverken där Fanett marknadsförs, men som sagt Tapiovaara nämns inte förrän 1955. Jag mailade Wanja Weinheimer som har Wanjas Vardagsrum och frågade om det verkligen kunde vara möjligt att det var samma formgivare på alla Fanett modeller, och fick då veta att det var Lennart Karlstorp som ritade de första modellerna 1949. Med rätt namn och lite efterforskning fick jag uppgifterna verifierade. 
Winsorstolen med modell nummer 75F var den första pinnstolen i Fanett serien.
Taburetten eller pallen har modellnummer 72F och tillhör också Fanett familjen.

Tapiovaara är även pappa till denna Fanettmodell som kom på 50-talet. Dessa är stämplade 1958. De finns att köpa hos Wanjas Vardagsrum, bilden är lånad från Wanjas Vardagsrums sida.
Tilläggas kan att om alla handlare var lika noga i sina efterforskningar som Wanja, så skulle det inte finnas så mycket felaktiga uppgifter ute på marknaden
Webbadress till Wanjas Vardagsrum http://www.wanjasvardagsrum.se/

3 kommentarer:

  1. Intressant! Tack för research!

    SvaraRadera
  2. Tack för info. Jag har två stycken där alla " pinnar" är svarta. Är d något man har sprayat själv tror du, eller kan d ha tillverkats så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns Fanett stolar vars pinnar är svarta. Alltså¨målade på fabriken.

      Radera