Leta i den här bloggen

måndag 5 mars 2012

Kökspallar förvillande lika, plagiat?

Kökspallar har blivit moderna igen. De klubbas för höga belopp på Tradera, ser att de ibland säljs nya i kartong för rätt höga belopp. Samtliga beskrivs som om de är från 50-60 talet. Man använder gärna ordet Retro i auktionsannonsen. Jag har en pall som jag vet är från 60-talet, när jag jämförde den med en pall   som vi har fått in i ett dödsbo ser jag att den senare pallen inte alls har så många år på nacken. När de står bredvid varandra är det näst intill omöjligt att se någon skillnad.  Men när jag lyfter på den är skillnaden markant. Pallen från 60-talet är mycket tyngre, den nyare pallen är med andra ord klenare, svetsskarvarna på den nyare pallen är mycket slarvigare. Infästningen på undersidan skiljer sig  mellan de olika pallarna, skruvskallarna på den äldre är runda medan de är platta på den betydligt nyare pallen. Det är de små, små detaljerna som gör det. Den nyare pallen är i förhållande till den äldre pallen i mycket sämre kvalité. Så se upp.

Den nyare pallen är till vänster i bild.

Undersidan på den nyare pallen.
Undersidan på den äldre pallen.
Slarvig svetsfog på den nyare pallen.
Svetsfog på den äldre pallen.
Platta skruvskallar på den nyare pallen.
Runda skruvskallar på den äldre.

17 kommentarer:

  1. Intressant jämförelse.

    SvaraRadera
  2. Intressant. Min husmorsstege verkar vara en tredje variant med än mer rejäla doningar till skruvar och muttrar.

    SvaraRadera
  3. Mycket intressant! Jag visste inte att de nytillverkades, men man kan ju förstå det med tanke på suget efter dem! Som vanligt handlar ju allt om att tjäna pengar, så därför slarvas det väl friskt för att spara pengar vid tillverkningen...

    SvaraRadera
  4. Jag visste inte heller att de nytillverkades. Vilken dålig svets det var. På auktionerna härnere ser jag alltid bild på två till tre stycken och jag har reagerat på att de är såpass vanliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska jag vara helt ärlig så hade jag inte själv en susning förrän jag såg de bägge pallarna bredvid varandra. Jag har också reagerat på att det har varit inflation av dessa på marknaden, men har inte tittat så noga.

      Radera
  5. Men finns det något "känt" originalmärke tro? Och har det funnits någon begränsad produktion? Jag skulle inte blivit förvånad om de tillverkats på 80- och 90-talen också. De är ju så praktiska :)

    SvaraRadera
  6. Trodde inte heller dom fanns i nytillverkning. Bra att veta. Vår är från sambons barndomshem, troligtvis 60-tal och undertill står det Lindqvists Verksstads AB Motala.

    SvaraRadera
  7. AWAB som det står på den nyare pallens etikett, står för Avesta Welding AB och är troligen tillverkad någon gång under 1990-talet eller början på 2000-talet. Kvaliteten är ju som sagt långt ifrån originalets. Många har nog köpt dessa nytillverkade pallar för dyra pengar i tron att de köpt en riktig "klassiker" i originalskick.

    SvaraRadera
  8. Så intressant. Jag hade inte heller någon aning om att de nytillverkats. Spännande! Här ser man dem dock inte allt för ofta, eller iallafall inte jag. Och så ser jag i kommentarerna att det finns ännu en variant. Jag vet att jag har haft en som säkert var från 70-talet, som var liknande och som hade vitmålade ben, men själva trappstegen och översta delen var i brun plast... Nu ska jag kila och kika på den jag har nu för tiden.

    SvaraRadera
  9. Tusen tack för utomordentlig information! Jag står just i begrepp att köpa en kökspall av denna sort på Tradera! Nu vet jag vilken jag vill ha och inte! :)

    SvaraRadera
  10. Var kan man köpa en nytillverkad om man inte hittar en gammal hederlig?

    SvaraRadera
  11. Halloj!

    Med anledning av att det just såldes en pall i en säljgrupp på Facebook så var vi några som började diskutera ursprunget. Här sägs att AWAB står för Avesta Welding AB, de har såvitt jag förstår inte den typen av varor (hemsida finns).

    På retrofolk.se sägs det stå för Anderstorps Werkstad AB men de enda sökträffarna jag får på det är på just retrofolk.se samt ett par bloggar där någon (förmodligen samma person som finns med i artikeln på retrofolk.se) har kommenterat.

    Vad jag däremot hittar i PRVs databas är detta, lägg framförallt märke till det som står under Varor/Tjänster, klass 6:

    Lydelse / Varumärke:

    AWAB
    Innehavare: Norma Sweden AB, Wallingatan 2, 111 60 Stockholm, Sverige
    Ombud: Awapatent Aktiebolag, Box 11394, 404 28 Göteborg, Sverige
    Sökande: ABA of Sweden Aktiebolag, Scheelegatan 28, 112 28 STOCKHOLM, Sverige
    Klasser: 6, 20
    Ansökningsnummer: 1901/32515
    Registreringsnummer: 0132515
    Registrerad: 1970-08-28
    Status: Registrerad
    Typ: Nationellt varumärke

    Varor/Tjänster

    Klasser Klassbenämning
    6 Obearbetade och delvis bearbetade oädla metaller och deras legeringar; ankare, städ, klockor, valsade och gjutna byggnadsmaterialier; räls och annat järnvägsbyggnadsmaterial av metall; kedjor (dock ej drivkedjor för fordon); icke-elektriska kablar och metalltrådar; låsvaror; metallrör; kassaskåp och kassaskrin; stålkulor; hästskor; spik och skruvar; övriga föremål av oädla metaller vilka icke ingå i andra klasser; malmer.
    20 Möbler, särskilt trädgårds- och campingmöbler.

    Diarieuppgifter

    Händelse
    1980-09-12 Ansökan registrerad
    1990-08-14 F-ansökan inkommen
    1990-10-12 F-ansökan registrerad
    1994-07-22 RAD-ansökan inkommen

    SvaraRadera
  12. Kollade lite till, skrev det jag kom fram till som kommentar på Retrofolk, de verkar dock ha säkrat sina uppgifter:
    http://retrofolk.se/alskade-kokspallar/

    SvaraRadera
  13. Hej!
    Det är efter en utflykt till en loppis i Uppland jag skriver detta. Köpte en pall lik ovan för 450kr. När jag nu jämför den med bilderna här så min pall är nog av den icke originala varianten. Det som är lik original är runda skruvskallarna den har. Den väger ca 3.9kg och är ljusblå.Den blir till stor nytta i mitt hem.
    Intressant att följa auktionssidor.

    SvaraRadera
  14. Hej! Jag har växt upp med AWAB pallen . Min barndomskamrat pappa var förman där.
    Har själv en gammal fortfarande stadig trots att tre busungar klättrat på den.
    Frågan är vem som var först AWAB eller LINDQVIST.
    Med vänlig hälsning 1957

    SvaraRadera
  15. Gud om man ändå nån jädra gång kunde hitta en riktig! Har sökt och sökt och sökt efter en riktig men vart man än letar så är det awab skit man hittar.

    Skam den som ger sig, jag skall hitta en eller två äkta vara! mouhahaha

    Du vet vem jag är ! mouhahaha jag ska klå dig i att fynda skall du få se! ;)

    SvaraRadera
  16. Den från Lindqvist i Motala är den ursprungliga .
    De glömde dock bort att ta ett patent på den , vilket AWAB gjorde .

    SvaraRadera