Leta i den här bloggen

söndag 2 juni 2013

Veckans retrofynd...

Det är lite märkligt när jag går på loppis har jag en tendens att alltid köpa samma typ av saker. Det är som om jag är inprogrammerad att köpa  en viss typ av föremål. Därför blir mina blogginlägg om retrosaker rätt så enahanda. Jag har en förkärlek till glas av allehanda slag. Tyvärr hittar jag väldigt sällan glas av riktigt hög kvalité, utan får nöja mig med glas från 50-70 talet av enklare slag. Men det är inte att förringa. Sverige har haft en fantastisk glasproduktion. Visst ser jag då och då glasföremål av ädlare slag på auktioner och mässor men då räcker inte plånboken till.

Hittar jag något från Bitossi till rimligt pris får det också följa med hem, likaså små saker i jakaranda såsom t.ex. bordständare. Jakaranda är ett härligt träslag som jag aldrig får nog av.

Gullaskruf "ISI" av Lennart Andersson, i slutet av 50-talet kom formgivaren Lennart Andersson på hur man kunde använda spillglaset från hyttan, glasmassa av lite sämre kvalité. De smalspåriga ränderna på ISI-glaset gjorde att man inte kunde se orenheterna. Vilket var ett genidrag, då produktionen blev billig.

Karaff och glas från Åseda

2 st. vaser av P-O Ström, Alsterfors

Jag tycker om serien Rimini Blu från Bitossi av Aldo Londi. Dessa är relativt vanligt förekommande och priserna är än så länge rätt så låga. Enda nackdelen är att det är chamotte-keramik som är ganska skört. Vasen längst till vänster hade jag sedan tidigare, likaså hästen.

Ett Reptil-fat av Stig Lindberg för Gustavsberg.

Bordständarna längst bak i mässing är formgivna av Pierre Forsell för Skultuna, de andra är Ronson tändare. Träslaget i fodralen är jakaranda.

3 kommentarer:

  1. Vad glad jag blir när ISI-glasen har hittat till er sida! Själv har jag nu 27st vaser i tre färger och en hel del av glasen. Jag har nu de sorter som jag vill ha men saknar ett par stycken för att få 6st av varje. Om det råkar vara så att ni stöter på största whiskyglaset (9x9cm) på era vandringar så är jag mycket intresserad av 5st....
    Med vänlig hälsning Mangania du älskade / DeBeer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att ISI-glasen är riktigt trevliga. Det är inte helt lätt att hitta de whiskeyglas som du letar, men jag ska lägga det på minnet.

      Radera
    2. Jag är alltid tacksam för extra ögon!
      Det är nog snart dax för ett ISI-inlägg i min blogg :-)

      Radera