Leta i den här bloggen

onsdag 12 december 2012

Till Tomten..

Det var många år sedan jag skrev brev till tomten, men jag får nog göra ett försök igen och se om mina önskningar uppfylls. Jag har en stor passion för glas, som nog alla vet vid det här laget. Och givetvis är det glas som står på min önskelista.

Här är två av de föremål som jag kan tänka mig från Tomten.


Ett tulpanglas av Nils Landberg  har jag alltid önskat mig. En Muranovas av Fulvio Bianconi går också bra. Snälla Tomten....jag lovar att vara snäll.





Barn började skriva till Tomten i Sverige för omkring hundra år sedan. Förr gick breven till tidningen Jultomten, men när den lades ned på 40-talet har breven skickats till Tomten på Posten. Först till posthuset på Skansen, men sedan 1983 kommer Tomtens brev till Tomteboda. På 40-talet började även barn i andra länder upptäcka att Tomten bor i Norden. Sedan dess kommer en stor mängd brev även från utländska barn.

6 kommentarer:

  1. Tomten bor ju i Korvatunturi i finska Lappland, försök med ett brev dit =), han kommer till alla snälla barn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just så var det Tomten bor ju i Finland.

      Radera
  2. Du har din Tomte i huset! ;-) Hoppas att han noterar.. God jul på Er om vi inte hörs innan jul! Kram

    SvaraRadera
  3. För några år sedan hade du ju allas vår favorittomte i krokarna.
    Inte för att han gav mej någon julklapp men han lagade alltid min cykel. En mycket härlig person.
    http://allehanda.se/start/solleftea/1.2310425--sollefteatomten-yngve-har-avlidit

    SvaraRadera