Leta i den här bloggen

måndag 10 december 2012

600 kvm - inte en vettig pryl

Helgens loppisrunda blev en avslagen tillställning. Jag hade längtat efter att Erikshjälpen skulle slå upp sina portar i Sollefteå. Jag har hört så mycket positivt om den nya loppisen, det skulle vara bra priser, och ett trevligt utbud. Hela 600 kvm. loppis, en dröm för en loppisälskare. Men inget av detta stämde, uruselt sortiment, varenda porslinssak jag tog i hade nagg! Hittade så en gammal tomte, men priset var på tok för högt. Nu var jag lite orättvis, det var en sak som stämde, ytan 600 kvm. 

Loppisen invigdes med pompa och ståt. Kommunalråd Elisabet Lassen klippte bandet och Leif Grip, verksamhetschef på Mitt Norden Biståndscenter, invigningstalade. Besöket från vår sida blev kort, snabbt hade vi tittat igenom det mediokra sortimentet.

På vägen hem stannade vi upp på en tillfällig loppis i Långsele och denna loppis räddade vår dag. Här är några av de inköp vi gjorde där. Inga dyrbarheter men sköna retroprylar.

Ljusstakar i mässing från Gusum signerade BJ. Det mönjeröda tråget har fått hänga med ett tag, det är så fint till juläpplen, och passar utmärk in i en annars numera modern retromiljö.

2 st. ljusstakar från Skultuna med oläslig signatur.

Turkos bulbvas från Elme Glasbruk, 30 kr stod det på prislappen. Olof norpade den mitt framför ögonen på mig. Eller rättare sagt, jag hade just passerat. Jag får väl skylla på att jag var lite trött.

8 kommentarer:

  1. Njae nu är det ju inte storleken...på en loppis alltså som avgör..det är ofta så att man gör fynden på dom där små..loppisarna..
    Men 600kvm är inte illa det tar en stund att gå igenom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så att storleken inte har någon betydelse, de bästa fynden har jag gjort på små loppisar.

      Radera
  2. Håller med angående Erikshjälpen i Sollefteå. Men å andra sidan behöver dom nog ett tag på sig för att få lite bättre inflöde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min erfarenhet är att de flesta loppisar är som bäst, när de har nyöppnat. Det brukar alltid finnas något intressant den första tiden. Jag blev enormt besviken på att man hade naggat och skadat glas och porslin i hyllorna. Varor med skador borde man ge bort, alternativt köra på tippen, inte bjuda ut till försäljning.

      Radera
  3. Dom 2 ljusstakarna i mitten har Pierre Forsell Skultuna designat !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för upplysningen, signaturen är för mig helt oläslig. Nu ska jag försöka komma ihåg vem som har designat dessa ljusstakar.

      Radera
  4. Nu kanske inte Erikshjälpen hade retrointressenter som sin främsta målgrupp utan kanske folk som behöver brukssaker, julpynt, kläder och leksaker:)Läckra 40-talsfåtöljer hörde jag talas om....
    S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oavsett vad Erikshjälpen har för målgrupp, och hur än liten loppisen är brukar det alltid finnas något. Det är ganska stor bredd på de föremål som jag söker. Jag såg inte heller att någon bar på något intressant. Jag hittar t.ex. alltid saker när jag besöker Lions loppis i samma stad. Det är "retrohemmen" som avyttras nu. Jag kan göra en jämförelse mellan den nyöppnade Erikshjälpen i Sollefteå och den i Kramfors, eller med den i Ånge, som är riktigt bra loppisar. Jag såg inga "läckra" fåtöljer, som på något sätt är intressant för en andrahandsmarknad. På det stora hela så var det en stor besvikelse. Att man tar in skadat glas och porslin är att undervärdera Sollefteåbornas krav. Ingen hade varit gladare än jag om det hade varit ett trevligt sortiment, jag lider av "loppisabstinens" så här års.

      Radera