Leta i den här bloggen

söndag 23 december 2012

Nu har vi 5 katter...

Vi som inte skulle ha några fler katter, men jag kunde inte motstå denna, och den är ju tämligen lättskött. Skämt  åsido.......

Jag berättade igår att vi hade varit på NBC:s loppis i Gottne och att jag hade köpt en sak till, som jag skulle presentera på bloggen idag. Här är nu den lilla skönheten som vi fyndade. Jag tycker att den förtjänar ett eget blogginlägg.

Den här lilla skönheten är från Upsala-Ekeby och  formgiven av Dorothy Clough

Dorothy Clough, född i England 1930 och utbildad vid Edinburgh College of Art. Efter utbildningen 1948-1953 fick Dorothy möjlighet till utlandsstudier i Sverige. 1953 inledde hon sin praktik vid Gefle Porslinsfabrik. 1954 anställdes hon vid Gefle Porslinsfabrik och blev kvar till 1957. Därefter arbetade hon under en period som frilans åt hela Upsala-Ekeby AB-koncernen.

10 kommentarer:

  1. En likadan skönhet står i hyllan hos mig. Jag tycker mycket om skapelser av Dorothy Clough.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dorothy Clough har gjort många fina saker, skulle inte ha något emot att äga fler föremål av henne.

      Radera
  2. Väldigt söt och lite speciell :)Ha en riktigt God Jul!

    SvaraRadera
  3. En sån liten snygging! Att den dessutom är lättskött gör ju inte saken sämre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte så dumt när de är lättskötta, och garanterat allergivänliga.

      Radera
  4. Garanterat rumsren!
    Jag vet det, fyndade en likadan på kommunens ta-till-vara, i höstas. :)
    Ibland är man glad att de inte vänder på allt,,,inte allt för noga, iallafall.
    Dorothy har hittat hem till mig, på många sätt å vis - gillas hennes skapande hand.
    God jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr är den inte så ofta det dyker upp saker av henne, i alla fall inte här, Jag gillar också hennes formspråk.
      God Jul.

      Radera
  5. Hennes namn har jag lagt på minnet under detta år. God fortsättning!

    SvaraRadera
  6. Hon har ju gjort en massa fina saker för Gefle och Ekeby, katterna är ju riktigt fina, men även Gefle-pingvinerna hör till favoriterna :-)

    SvaraRadera