Leta i den här bloggen

torsdag 27 december 2012

Tomten kom i år också....

Nu går året mot sitt slut och julen är överstökad för den här gången. Vi har haft det lugnt och skönt i julhelgen, utan stress och en massa måsten. Jag känner mig faktiskt utvilad för en gångs skull, nu när julen är över.
Jag har visst varit snäll i år också, för tomten kom med paket. Jag tänkte att jag skulle visa en av julklapparna som jag fick.

Det är en riktigt trevlig Gouache, daterad -59. Lindansaren, som målningen heter, bär en signatur som jag tyvärr bara kan tyda till hälften, J van  står det. Tänk om konstnärerna kunde signera sina verk så att man kunde tyda vad det står. Nu spelar det inte så stor roll att jag inte vet konstnärens namn, det är en trevlig bild att titta på och det räcker för mig. Och den passar utmärkt in i vårt tv-rum, som numera, då det gäller möbler och textilier, går i orange.

Är det någon som känner igen sättet att måla och ev. har något uppslag på vem konstnären kan vara så får ni givetvis höra av er. Det är alltid roligt med ny kunskap. 

Det gångna året, för det är ju bara i 1 år som vi har bloggat, har vi fått massor med ny kunskap av er läsare. Vilket jag tackar allra ödmjukas för. Det är jätteroligt att så många har varit delaktiga och har skrivit kommentarer här på bloggen. Det är också roligt att så många har hittat hit och läser bloggen. Om någon hade sagt att vi innan året var slut skulle ha över 100 000 besök, hade jag trott att man drev med mig. Antalet läsare har stadigt ökat månad från månad. Ni får gärna komma med önskemål om det är något speciellt ni vill att vi ska skriva om. Vi har ganska  bred kunskap då det gäller antikviteter, och har god insyn i antikbranschen. 

Nu önskar vi Er alla ett gott slut på året. Vi hinner nog med några blogginlägg till innan året är till ända. Så titta gärna in.

13 kommentarer:

  1. Bloggen är bra som den är, men eftersom ni frågar har jag ett förslag till inlägg. Ni är ju så frispråkiga, så det skulle vara kul om ni skrev ett inlägg om "antikhandlar ringar". Lasse J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om "ringar" skulle jag kunna skriva en hel bok, så visst kan jag göra ett inlägg om det framöver.

      Radera
  2. Oj, vilken vacker gouache. Är mkt svag för 50-talets formspråk.
    Om jag får önska? Ja, då vill jag veta mer om Upsala Ekebys kakelugnar och kaklade fronter till öppna spisar. Lite nördigt och svårtillfredställt, det vet jag. Men hoppas :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska se vad jag kan hitta om Upsala Ekeby och kakaelugnar. Jag tror att vi kan ha lite material i gömmorna. Men det kan ta lite tid innan det kommer fram.

      Radera
  3. Hej !

    När man som ni har så intressanta blogginlägg och dessutom ett så underbart framförande som både berör och förströr så får man många läsare och fler lär det bli.

    GOTT NYTT ÅR önskar "ömse prenumeranten"

    SvaraRadera
  4. Kan det möjligen stå John Ivar Berg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det kan inte vara John Ivar Berg. J van börjar signaturen på.

      Radera
  5. Snygg! Den skulle passa i vårt hem också :-)
    Undrar om det finns fler lindansare därute?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns säkert fler lindansare men jag skulle inte tro att just denna finns i fler exemplar då det är ett original.

      Radera
  6. Hej igen.
    Jag tyckte det var stora likheter med John Ivars konst men då får vi väl luska vidare.
    Det är en jättläcker tavla och den känns bekannt.
    Har du möjlighet att visa en bild på signaturen?
    Ha ett jättegott slut på året.
    /Kecke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får nog luska vidare, det är så svårt att fota signaturen näst intill omöjligt, jag har försökt. Tavlan är glasad och blänket ställer till problem. Du får titta in på en kopp kaffe, när du är på trakten.

      Radera
    2. Vi kommer fram på vårkanten.
      Ha det så gott tills dess.

      Radera