Leta i den här bloggen

tisdag 18 december 2012

Allmogemålare i Västerbotten - Jacob Tiernberg

De första kända bygdemålarna i Västerbotten började uppträda under senare delen av 1700-talet. Speciellt Skellefteåområdet är känt för sitt fina möbelmåleri. Forskningen på området har varit bristfällig, därför började jag för många år sedan att forska i ämnet. Nya rön under min forskning gjorde att man måste ifrågasätta antaganden som tidigare gjorts rörande verkens upphovsmän.
Idag presenterar jag Jacob Tiernberg
Jakob Tjärnberg Nilsson, Jacob Tiernberg, Jakob Nilsson Tiernberg och Jacob Tiernberg är samma man. Jag har valt att stava hans namn som han själv gjorde, nämligen Jacob Tiernberg. Han är den till namnet äldsta kände allmogemålaren i Västerbotten. Han föddes 1731 i Tjärn, en liten by strax söder om Skellefteå. Han bodde på sin fädernes gård Tjärn No: 4 fram t.o.m 1770-talet, då han tillsammans med sin hustru Katarina Olofsdotter flyttade till Hedensbyn No:15. Han avled 1809.

Jacob Tiernberg var till skillnad från många andra allmogemålare alltid bofast, det gör att man finner hans arbeten i ett geografiskt begränsat område. Förutom allmogemålare var han till yrket svärdslipare. Det förefaller inte som om Tiernberg har varit särskilt produktiv, då man har hittat relativt få föremål av hans hand. En förklaring till detta kan också vara att Tiernbergs verksamhetstid inföll samtidigt som krigets härjningar och att det kanske också satte sina spår. Skellefteå museum har ett antal föremål som man påstår är målade av Tiernberg, något som jag med bestämdhet motsätter mig. Några, men långt ifrån alla de föremål som sägs vara målade av Jacob Tiernberg, bär hans signum. När jag en gång i tiden inventerade de föremål som fanns på Skellefteå Museum, kunde jag se att de föremål som man påstod var av Jacob Tiernberg, var målade av minst 4 olika personer. Alla föremål med målade vita rosor attribuerades till Jacob Tiernberg, oavsett kvalitet. Här nedan ska jag presentera några föremål som man med säkerhet kan koppla till Jacob Tiernberg.

Ni får ursäkta bildkvalitén, jag har fotograferat av gamla bilder.
Golvur daterat 1770 i Skellefteå Museums ägo. Stilen på uret är barock, på landsbygden hade man en eftersläpning då det gäller stilarna. I Skellefteå har jag hittat möbler daterade fram till 1800 som är i ren barock till stilen.
En bottenfärg i brunt med ljusare rocailler och blommor.

Om ni tittar på ovanstående detaljbild kan ni se Jacob Tiernbergs egenhändiga namnteckning. Det är väldigt tacksamt att som forskare hitta signerade allmogeföremål, vilket ska påpekas är ytterst sällsynt förekommande. Golvuret i Skellefteå Museums ägo.


Detta skåp som i dag är grönt var en gång i tiden ljusblått, oljan har gulnat och gett skåpet dess gröna färg. Skåpet tillhör Skellefteå Museum.

Ett vackert skrin målat av Tiernberg.

Även om Tiernberg inte var den mest drivne allmogemålaren, så ägde han en osviklig känsla för färger. Hans alster är inte på något sätt fulländade, men de är otroligt charmiga.

1 kommentar:

  1. Som vanligt ett trevligt blogginlägg. Jag får önska er en riktigt GOD JUL! Lasse J.

    SvaraRadera