Leta i den här bloggen

tisdag 18 december 2012

Det generösa 60-talet

Jag har varit lite krasslig ett par dagar och har inte orkat göra så mycket. Ni får ursäkta de fåtaliga blogginläggen. Som förströelse har jag ägnat mig åt att läsa tidningen FORM, en utmärkt sysselsättning när orken tryter.

Jag bara måste få visa en helt fantastisk bild av Karl-Erik Granath, som i denna bild fångade den tidens anda. Bilden publicerades i Nr. 1/1960 av tidningen FORM.  Den skulle symbolisera ett avstamp för ett nytt lärorikt decennium. Tänk att de flesta dessa saker är lika aktuella nu som då.

Hyllan som ni ser är från String och designad av Olof Pira. Radion är en Radiola, Ericofonen och Ericovox från LM Ericsson. Marianne Westman finns också representerad i form av syltburkar som står i bokhyllan. De rostfria ströarna från Gense, design Pierre Forsell, håller än idag. Carl-Arne Bregers burkar är också med på ett hörn. Bruno Mathssons härliga fåtölj. Fåtöljen Focus från DUX, designad av Alf Svensson, skulle jag inte ha något emot att lägga vantarna på.


Det har gått 52 år sedan den här bilden blev tagen, men den kunde lika gärna ha blivit tagen idag, om man bortser från några små detaljer.

Jag länkar här till ett tidigare inlägg om tidningen FORM

3 kommentarer:

  1. Ja, man köpte ju det som var modernt då till hemmet och nu när man varit med ett tag köper man tillbaka möbler och annat för att man tycker det är snyggt!

    SvaraRadera
  2. Har saknat dig här några dar nu. Hoppas du kryat på dig. FORM är en härlig tidning. Jag har en årgång från 1958 men ska nog försöka skaffa fler. Annonserna är oftast bäst och roligast. Artiklarna har jag inte läst mycket av ännu. GOD JUL till er!!!

    SvaraRadera
  3. Härligt och en electrolux dammsugare..coolt

    SvaraRadera