Leta i den här bloggen

måndag 26 november 2012

Bukowskis bjuder ut stulen tavla

På höstens klassiska auktion bjuder Bukowskis ut en stulen tavla. Det är en privat konstsamlare som låter sälja Carl Larsson målningen "Karin skalar äpplen". Norrköpings Konstmuseum anser sig vara konstverkets rättmätiga ägare. Konstverket stals för över 20 år sedan. Redan 1920 kom konstverket i muséets ägo. Verket återfanns 2011 då den norske konstsamlaren försökte sälja verket, men då tackade Bukowskis nej.

Nu finns tavlan med på Bukowskis klassiska höstauktion

Bukowskis hävdar att säljaren, en privat konstsamlare, köpt tavlan i god tro. Tavlan skall därmed  kunna säljas.

Vad säger lagen om godtrosförvärv?
Reglerna ändrades 2003 och innebär att en person som i god tro köpt stöldgods inte längre får behålla detta om den rätta ägaren inom 6 månader, efter att han har fått kännedom om förvärvet, hävdar sin äganderätt.
Om det har gått 10 år sedan förvärvet, har den nya ägaren äganderätt p.g.a hävd.

Jag tycker att det är moraliskt förkastligt att Bukowskis åtar sig uppdraget. Även om man säkert har bra på fötterna. Sedan kan man ju fråga sig hur det är möjligt att en konstsamlare kan köpa ett så välkänt verk och dessutom stulet, utan att veta tavlans proveniens. Man kan ju förmoda att tavlan kostat åtskilligt. Nu bjuds den ut för 1,2 - 1,4 miljoner.

Kontentan av det hela är att man kan stjäla konst, gömma det i 10 år, och sedan hävda godtrosförvärv. Nu säger jag inte att det är så i det här fallet. Men borde inte Bukowskis som ett av landets största auktionshus hålla sig för god för att uppmuntra till ett sådant förfarande.

Bukowskis har beslutat att dra tillbaka tavlan, enligt auktionshuset är det på nuvarande ägarens begäran. En privatperson har anmält Bukowskis för häleri, polisen kommer nu att inleda en förundersökning.
Turerna fortsätter omkring den omstridda Carl Larsson målningen. Polisen har beslagtagit målningen, för att göra en teknisk analys.
Ägaren är i nuläget inte misstänkt för något brott. Fortsättning lär följa.... 

9 kommentarer:

  1. Stulen tavla nu och tidgare i höst flera exempel, har jag för mig att jag sett retrobloggare påpeka eller har jag fel, där föremål säljs med fel information. Förflackning?

    SvaraRadera
  2. Du har helt rätt Eli, men man kan ju undra varför auktionshuset agerar som det gör? Nu är inte Bukowskis det enda auktionshuset som har varit ute i blåsväder i höst.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Förmodligen men i slutändan skulle de tjäna mer på att säga nej till denna typ av gods. Dåligt anseende kan vara dyrbart.

      Radera
  4. Detta är ju helt galet.
    Kan man ens köpa denna typ av konst i god tro? Vill man själv inte som köpare försökra sig om att det inte är stöldgods/förfalskning innan man lägger dessa typer av pengar. Har svårt att tro på det faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har svårt att tro att man kan köpa så väldokumenterade konstföremål i god tro.

      Radera
  5. För ett tag sedan var det väl en fåtölj som såldes på ett konstigt sätt på Market och nu det här. De borde bojkottas, hoppas att ingen köper tavlan. Vem vill ha stöldgods på väggen. Lasse J.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En befogad fråga! Vi får väl se vad budgivningen stannar på.

      Radera
  6. Jag håller med om att såpass väldokumenterad konst borde vara svår att köpa i god tro MEN med detta sagt, preskriptionstider finns av en anledning och detta bör respekteras. Det är dock inte det bästa för Bukowskis anseende i längden tror jag.

    Lybtar: Vissa människor bryr sig inte om sådant och jag måste säga att jag förstår logiken bakom det (dock inte moralen) eftersom tavlan som hänger på din vägg är densamma som hängde på museum el dyl.

    Jag är ingen moralens väktare så jag tror att vi (svenskar) ska akta oss för att kasta för stora stenar i glashus då väldigt få av oss lever moraliskt även om vi vill intala oss detta. Det mesta görs dock genom indirekta handlingar som inte skadar någon synligt.

    MVH Dima

    SvaraRadera