Leta i den här bloggen

söndag 25 november 2012

Mode från 50-talet

Det blir mer och mer populärt att klä sig i vintagekläder, numera kan man även på mindre orter hitta bra vintagebutiker. Här nedan visar jag några bilder på 50-talets mode. De fyra första bilderna är hämtade ur magasinet Kontur från 1955

Klänning komponerad av Pelle Lundgren, Nordiska Komapniet, med utgångspunkt från ett tygtryck av Alvar Aalto.

Från Jersey-Modeller Borås.

Morgonrock, AB Germa Stockholm för H55-programmet "Kvinnans dag"

Från AB Ivar Wahl, Stockholm.

Det här är våran dotter Anna, är hon inte född i fel decennium? Länk till bilderna när de är i sitt rätta forum. Annas blogg

6 kommentarer:

  1. Känns lite Jacques Tati-atmosfär över den sista bilden. Häftigt!

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder, och vilka vackra kvinnor, särskilt kvinnan på den sista bilden. Lasse J.

    SvaraRadera
  3. Men nu är det plötsligt den näst sista bilden jag menar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det gå, jag var för snabb när jag uppdaterade bloggen och glömde en bild.

      Radera
  4. Men se! Jag är ju i er blogg! Vilka fina damer jag jar är i sällskap av. Tack för det!

    SvaraRadera
  5. 50-talsmodet var fint även om jag personligen är mer förtjust i 60-talskläderna. När det gäller Anna tycker jag att hon är född i helt rätt decennium, annars hade vi inte kunnat jobba ihop.

    SvaraRadera