Leta i den här bloggen

lördag 2 juni 2012

Stig Lindberg och Vicke Lindstrand i Umeå

Sedan jag började blogga får kameran alltid följa med. Jag ser på omvärlden med andra ögon. Jag ger mig själv tid att titta på saker som jag tidigare bara rusat förbi. Vi var i Umeå och levererade några möbler. Vi stannade då till vid  fontänen på Renmarkstorget i Umeå. Jag har passerat den mängder med gånger, men aldrig tittat ordentligt på den. Det är ett riktigt fint konstverk, av en av landets mest folkkära konstnärer. Fontän, som också är konstverkets namn har alltid funnits där, så länge jag minns. Sedan 1976 har den prytt Renmarkstorget. Upphovsmannen är Stig Lindberg som själv hade sina rötter i Umeå. 


Jag måste också visa Grön Eld av Vicke Lindstrand är en av mina absoluta favoriter när det gäller offentliga konstverk. Den pryder Järnvägstorget i Umeå. Idag är torget en enda stor byggarbetsplats, så ni får ursäkta de röriga bilderna. Grön eld uppfördes 1970 och var då med sina 9 meter världens största glasskulptur. Den väger hela 45 ton och är tillverkad av 3000, 9 mm glasskivor som är limmade. Glasskivorna är tillverkade av Emmaboda glasverk.


4 kommentarer:

  1. Har läst att Stickans fontän ansågs vara ohyggligt ful innan han fick kultstatus.

    SvaraRadera
  2. Det muttrades säkert en hel del över fontänen, så är det nästan alltid med offentliga konstverk.

    SvaraRadera
  3. "grön eld" var väldigt fin, jag har aldrig tidigare sett den.

    SvaraRadera
  4. trevligt att se, mer av den varan! i min kategori "vykortsresan" var någon av de här med i inlägget om vykort från norrland!

    SvaraRadera