Leta i den här bloggen

torsdag 31 maj 2012

Linoleumgolv från 50-talet

Golvet är viktigare än man tror för en inredning. Den slitstarka linoleummattan gjorde revolution när den slog igenom i början av 1900-talet. De första mattorna var enfärgade men efterhand tillverkades även mönstrade mattor. Linoleummattan passar in i flera tidsepoker när det gäller inredning, då den har tillverkats under så lång tid. 20-30 talet var linoleummattans storhetstid. Då fanns det många fabriker runt om i världen, idag finns det bara 5 st. En i Indien och  fyra i Europa. Linoleum mattan var mycket populär ända fram till 60-talet när plastmattan konkurerade ut den. 
När jag gjorde min obligatoriska onsdagsrunda (loppisdag i Sollefteå), fick jag plötsligt syn på det här underbara linoleumgolvet från 50-talet.


4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig sett något liknande, häftigt mönster!

    SvaraRadera
  2. Inte jag heller. Hur såldes det. I en bit bara eller på rulle? Vet inget om att köpa golv på det sättet :)

    SvaraRadera
  3. Exakt samma hade vi i mitt föräldrahem då det begav sig:)

    SvaraRadera
  4. Är det någon som vet var man kan få tag i nytillverkade 40-50 tals mönster av linoleum eller plastmattor?

    SvaraRadera