Leta i den här bloggen

tisdag 26 juni 2012

Lite bulbvaser hos Sanktolof

Att glas kan vara så trevligt. Idag visar vi lite s.k. bulbvaser. Dessa vaser har gjorts av en hel del olika glasbruk. Artur Percys bulbvaser från Gullaskruf är väl de mest kända, men även Eneryda, Åseda, Lindshammar, Glimma och Elme glasbruk har gjort dessa vaser. Tillverkarna var säkert fler än så. Det  kan vara svårt att säga var dessa är tillverkade om de inte har sin etikett kvar.


Den gröna längst till vänster är från Eneryda. De tre stora är från Gullaskruf, de andra vaserna har jag inte kunnat härröra till något speciellt glasbruk då det inte har funnits etiketter som har kunnat ge mig en ledtråd.

5 kommentarer:

  1. Den stora orangea, den kommer alltså från Gullaskruf! Den måste vara ovanlig! Snygg som attan!

    Jag tror den Indigo till vänster om de stora också är Gullaskruf, liksom den näst längst ut till höger (formen är väldigt lik, färgen stämmer också)

    SvaraRadera
  2. OoOooOoo Jag vill köpa 2-4st tack om de är till salu!!!!

    http://manganiadulskadeolitetill.blogspot.se/2012/06/0ch-sa-var-de-18st.html#comment-form

    SvaraRadera
  3. Vaserna kan jag vara utan, men sideboardet/skåpet/whatever its name is!!! To die for :)

    SvaraRadera
  4. De är ruskigt snygga så där i grupp! De är snygga solo också iof. Och sideboardet är är väldigt snyggt måste jag ju påpeka än en gång :)

    SvaraRadera