Leta i den här bloggen

torsdag 24 maj 2012

Boktips - 1900-tals Design

Idag hittade jag en rolig bok i bokhyllan. Ni kanske tycker att det är underligt att jag inte har koll på husets böcker. För de som känner den andra halvan av Sanktolof, ni vet att det inte är så konstigt. Bibliofil kallas det visst. Det köps nya böcker varje vecka. Så till boken, den heter Konsten 1915-1950. Det är en del av Signums Svenska Konsthistoria. Det är 1 volym av 11 som ingår  i denna serie. Boken omfattar 695 sidor och tar upp det mesta av vikt och värde då det gäller designhistoria under 1900-talets första hälft. I boken  finns intressanta områden som arkitektur, glaskonst, keramik, textilier, möbler och inredning och mycket annat som är värt att veta om man är intresserad av 1900-tal. Bilderna här nedan får illustrera en del av bokens innehåll.

Vaserna är följande: Stengodsvas med uranglasyr av Artur Percy 1940-tal Gefle Porslinsfabrik. Kruka i vitglaserat lergods 1935 av Sven-Erik Skawonuis, Upsala-Ekeby. Vas i vitglaserat stengods, 1942-1950 av Vicke Lindstrand för Upsala-Ekeby

Rubinglas av Monica Bratt för Rejmyre 1940

Alvar Andersson ritade denna vardagsrumsmöbel, Dansen för Stockholms Hantverksförenings Industrilotteris tävling 1933 

Upphovsrättsfrågor i samband med formgivningen av möbler diskuterades aktivt under 1930-talet. Stålrörsmöbler fastslogs SAKNA kontnärligt värde och var därför inte upphovsrättsligt skyddade!!!!!! A.W. Nilsson i Malmö kunde därför obehindrat tillverka och sälja Miles van der Rohes stolsmodeller.

Stig Lindbergs tyg Pottery, 1947, för NK

Josef Franks Notturno (Moonlite), komponerades 1943-1945 för Svenskt Tenn

Så här ser boken ut med skyddsomslag.

1 kommentar:

  1. Vilken trevlig blogg! Denna ska jag absolut följa! Om ni är intresserade av designglas från 1900talet ska ni kolla in min sambos samling som jag har länkat till från min blogg (jonas samling av finskt desingglas)

    SvaraRadera