Leta i den här bloggen

måndag 3 augusti 2015

Helsingborgs Konst och Antikmässa 2015

Antikmässan i Helsingborg var inget undantag när det gäller fusk med antikviteter. Efter den minst sagt turbulenta våren, efter den stora skandalen på Antikmässan i Älvsjö, fick vi se ytterligare uppvisning i dåligt omdöme.

Även rena förfalskningar visades upp på denna mässa, vad sägs om 6 st. helt nygjorda gustavianska stolar? Stolarna var inte det enda falsariet i nedanstående monter. Läs juryns anmärkningar!



När mässan öppnade fanns fortfarande dessa föremål kvar i montern. Huruvida utställaren av juryn hade blivit ombedd att ta ut dessa föremål eller inte förtäljer inte historien. När jag lämnade mässan kl. 19.30 på vernissagekvällen pratade jag med mässans projektledare Ann-Christin Pettersson, jag var minst sagt upprörd. Hon lovade att åtgärda saken, vilket också ska ha blivit gjort under kvällen. Bra jobbat!


Juryn var densamma som på Antikmässan i Älvsjö. Juryns arbete är att kvalitetssäkra mässan. Regelverket är glasklart. Jag visade nedanstående bild för en jurymedlem och frågade vad han såg. Svaret blev, ett bygge. Man kan ju undra varför inte denna möbel fick bäras ut?

Jag fick ändå intrycket av att juryn vid denna mässa var mer noggrann än vad man var på Älvsjömässan. Men då möbler som denna får stå kvar så finns det lite mer att önska.
Bra var att även montrar som ej stod på kvalitetsavdelningen premierades som jurybedömd.


Då det gäller SKAF (Sveriges Konst - och Antikhandlareförening) och mässan är det ett kapitel för sig. Då inte ens styrelsemedlemmar följer det regelverk som finns är det inte underligt att mässan ser ut som den gör. Frågan är om inte SKAF spelat ut sin roll som ledande antikhandlareförening.

Jag har har saxat ur de utställarregler som mässan har satt upp för den s.k. kvalitetsavdelningen.

På avdelningen utställda föremål ska följande, särskilda, krav gälla:
• Antikviteter (schablonregel 1800-tal och tidigare) Föremålets utseende ska vara representativt för den tid och miljö till vilka det är att hänföra och i vilka det tillverkats. Föremålets utseende och skick ska i möjligaste mån överensstämma med det ursprungliga. Karakteristiska element får ej ha ändrats. Smärre ändringar och kompletteringar får endast ha skett för återställande av ursprungligt skick. Föremålet ska vara av estetiskt, konstnärligt eller kulturhistoriskt intresse. Föremålet ska vara tekniskt och/eller konsthantverksmässigt av hög kvalitet i sin art.

Nedanstående regelverk gäller alla utställare, även de som inte står på kvalitetsavdelningen.Allmänna utställarregler 
• Utställare är ansvariga för alla föremål i sin monter och att de uppgifter som lämnas till arrangörer och köpare om dessa är riktiga. 
• Utställarna förbinder sig att göra intresseväckande montrar, gärna i form av en miljö. 
• Inga nytillverkningar, ej heller av ”antikt” material, får förekomma.
• Antika möbler som helt eller delvis byggts om eller helt eller delvis nytillverkats av äldre material, patinerats och utges att vara från ”tiden” får ej förekomma. 
• Föremål som förändrats/byggts om till annan funktion får ej förekomma. 
• Insidor, baksidor, sarger och dyl. på föremål får ej vara nymålade. 
• Delar på föremål som förändrats/bytts ut ska redovisas väl synligt. 
• Utställaren ska tydligt och väl synligt för mässbesökaren ange eventuella reparationer, bättringar av originalskick, föremålets ålder samt pris. 
• Alla utställda föremål ska vara autentiska och i acceptabelt skick. 
• Utställda föremål ska vara till försäljning.


Ett barock slagbord som målats om i en för våran tid populär modefärg, har inget på en kvalitetsavdelning att göra och borde absolut inte visas i en SKAF monter på en av landets största antikmässor. Barockbord var aldrig någonsin målad i denna kulör.
När man som här står på mässans bästa plats, det första som besökarna ser och, presenterar ett kulturföremål i detta skick värnar man inte det kulturarv vi har att förvalta. Man visar allmänheten att det är helt okey att förstöra en antikvitet.
Inte heller en prislapp eller skriftlig redovisning av vad som hänt med föremålen kunde man se i denna monter.

Ovanstående barockbord även det i en SKAF monter hade juryn synpunkter på, man tyckte inte att detta bord höll den kvalitet som man kunde förvänta sig. Slipat och nymålat!
Bordet flyttades från montern några meter, men stod kvar i mässhallen vid öppnandet för att senare under mässan åter ta plats i montern.
Kan inte säga annat än att det enligt min mening råder brist på omdöme i SKAF:s styrelse.

Då det gäller de omtalade POTTSKÅPEN fick vi av Erik Edelstam veta att dessa skulle besiktas inom ett par veckor. Nu skulle saken vara ur världen. Han berättade att ett pottskåp befann sig på Strandvägen och det andra var utomlands.
Vem sjutton betalar dyrt för ett par för att sedan sära på det?
Av flera oberoende källor fick vi veta att ytterligare en förfalskning (en förbättring) var på gång, vilket kan förklara att det ena skåpet är ute och reser. Frankrike var enligt utsago destinationen.

Det behövs helt klart en etisk diskussion inom antikbranschen.

Läs även gärna här blogginlägget om Helsingborgsmässan där vi är lite mer positiva.
http://sanktolofs.blogspot.se/2015/07/antikmassa-helsingborg-2015.html

Jag avslutar med ett EVENEMANGSTIPS så här i sommarvärmen.

ANTIK & SAMLARMÄSSA i RANSÄTER 8-9 Aug.
Plats: Ransäters Hembygdsgård
För den som vill besöka mässan tidigt så har man s.k "Floor-Right" på fredag, nästan alla utställare är då på plats.
Det är Ransäters Hembygdsförening som står för arrangemanget.
Med 330 bokade säljplatser är denna samlarmässa en av de största i sitt slag.

16 kommentarer:

  1. Spännande läsning!
    Nu ser jag fram emot nästa kapitel i pottskåpsaffären.

    SvaraRadera
  2. Etisk diskussion, det räcker nog inte långt på dessa arroganta gossar.
    Nej. Kasta ut dom från föreningar och mässor, så är vi av med dom i det
    Offentliga rummet.
    Hörde att dom börjat bli ljusskygga nu också, ska visst ha börjat stänga in sej
    Bakom c/o adresser för att kunna jobba ostört med sina kunder.
    Tror du att det kommer nån inbjudan till sankt olof ?
    Nej och var glad för det.
    Ser också fram mot besiktningen. ( ett arrangerat spektakel kan inte fria nån redan är
    Överbevisad)

    SvaraRadera
  3. Vi vill ge er två på Sanktolofs blogg en eloge för er kritiska kvalitetsgranskning av svensk antikhandel,auktionshandel samt Sveriges bättre mässutbud.
    Ni förtjänar både handlarnas och kundernas fulla stöd och respekt för det arbete som vi vet bottnar i er vilja att förbättra och stödja utbudet av genuina och ärliga antikviteter. Ni kanske blir kritiserade men strunta i det ! Ni behövs. Bra jobbat !

    SvaraRadera
  4. Så intressant läsning! Jag hade ingen aning om att det går runt jurys och kollar sånt här.

    SvaraRadera
  5. Extremt mesig artikel i A&A som kom idag. Blaha blaha . . . . . .

    SvaraRadera
  6. Man stöter sig inte gärna med annonsörerna. Pinsamt är bara förnamnet...

    SvaraRadera
  7. Håller med. Kan också tilläggas att Thunér ombads av juryn att ta bort skåpen - vilket han inte gjorde. Synd att man inte skriver som det var. Typisk svågerpolitik.

    SvaraRadera
  8. Vad händer? Har nya pottskåpet anlänt från PAris?

    SvaraRadera
  9. Hur svårt kan det vara att ta ut föremål, som inte uppfyller de av mässorna uppsatta reglerna? Om det är juryanmärkningar, som redovisas på bloggen så begriper jag inte avsikten. Ska förfalskningar deklareras?

    Efter att ha besökt mässan kan undertecknad med lätthet konstatera att de storstilade planerna med beskrivningar på åtgärder och prismärkningar oftast lyste med sin frånvaro.

    Antikbranschen har stora problem. Den monumentala brister på rakryggad hållning inför det alltmer utbredda förfalskandet bland annat på mässor är stötande. En tänkbar förklaring är väl att mässarrangörer inte besitter nödvändiga kunskaper. Då är det ju bra att anlita en jury. Det hade inte skadat att juryn då hade befogenheter och egen förmåga att ställa saker tillrätta.
    Den andra orsaken är antagligen den helt undermåliga journalistik som är utbredd i branschtidningar. Senaste numret av A&A har en genomgång av den s.k. pottskåpsaffären. En artikel som knappast kommer att vara ett motiv för stora journalistpriset. Hur kan en branschtidning vara så utstuderat flat. I alla andra branscher hade journalisterna kastat sig över frågan och gjort en egen undersökning. Att sedan journalister och fotografer anger hänsyn till annonsörer som skäl gör inte saken bättre. Men så är det antagligen. Man har rätt att kräva mer av journalistiken när det gäller branschtidningar. Tänk bara på motorjournalistiken. En bil med dåliga bromsar hade blivit ett scoop. Hur har journalisten i A&A kunnat undgå att kontrollera de bilder, som ligger till grund för hela affären? Det kan bara hända i den s.k. antikbranschen. Artikelns konstaterande att affären oavsett rätt eller fel skadar branschen gör det hela inte bara till ett etiskt dilemma utan även till ett intellektuellt. Om bloggen har fel är väl problemet ur världen. Om bloggen har rätt är det väl rätt lätt åtgärdat. Det som skadar branschen är den löjliga senfärdighet och tafflighet som präglat agerandet från mässledning, jury och SKAF. Bilderna på bloggen publicerades under mässan i Stockholm. En undersökning hade varit mycket lätt att göra under mässan eller i omedelbar anslutning till densamma. I stället har en uppsjö bortförklaringar presenterats. Skåpen kunde inte kontrollerats eftersom köparen var nöjd. Ett oerhört anmärkningsvärt uttalande. Det är alltså helt i sin ordning att lura kunder bara de inte kommer på det. Skåp som inte kunde kontrolleras för att handlaren vägrade och kunden var nöjd ska nu plötsligt kontrollerats efter att ett skåp varit utomlands, i Frankrike eller på Mallorca, uppgifterna varierar.

    En sådan här affär får alls inga konsekvenser om den hanteras rätt. En snabb kontroll av skåpen i anslutning till mässan hade fått väldigt bra konsekvenser för branschen oavsett om båda skåpen är riktiga eller inte. Det hade stärkt branschens ställning. Ansvaret faller tungt på de som schabblat i den s.k pottskåpsaffären.

    Med vänlig hälsning/Jan-Erik Öhgren

    SvaraRadera
  10. Tack Jan-Erik - jag har väntat på en kommentar från dig.
    Är det dags att lämna SKAF??

    SvaraRadera
  11. Bra kommentar Jan-Erik,
    En annan viktig aspekt som jag tycker fler borde reagera på är att alla förfalskade möbler och föremål som utbjuds och säljs på mässorna är ett svek och ett slag i ansiktet på de seriösa handlarna. De är trots allt i flertal.
    En antikvitet som köps in för en bråkdel av en riktig varas marknadspris och som sedan förvanskas till att bli genuin med åtföljande marknadspris innebär en stor ekonomisk konkurrensfördel som skapar hög lönsamhet i företaget. Denna starka lönsamhet innebär sedan att företaget kan lägga större resurser på både inköp och marknadsföring. Annonsering och monterhyra är bara ett par exempel på kostnader som kan expandera tack vare den starka lönsamheten. Detta missgynnar således konkurrenterna som inte använts sig av "genvägen" att tjäna grova pengar på förfalskningar.
    Alla seriösa antikhandlare borde själva eller tillsammans reagera starkare och sätta ned foten mot denna illojala konkurrens som i förlängningen kan innebära att de tappar både marknadsandelar och kunder till det "rika svindlarna".

    Stoppa illojal konkurrens och "affärer" med lurade kunder som följd ! Gör det nu !

    Med vänliga hälsningar
    Sonia & Kalle

    SvaraRadera
  12. Undrar hur man i antikbranschen ser på "framskrapad originalfärg" som utbjuds till priser som om det vore originalfärg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där måste man väl ändå säga att "orginalfärg", framskrapad eller inte är liktydigt. Sedan kan man ju ha retuscherat färgen osv - men då skall det ju framgå.
      Det är i alla fall min åsikt.

      Anders L

      Radera
  13. Vi kan inte svara för vad branschen tycker , utan bara för vad vi själva anser vara rätt.
    Framtagen originalfärg är ett mycket tidsödande och därmed kostsamt hantverk som innebär att en konservator avlägsnar millimeter för millimeter av de olika färgskikt som täcker över en originalmålning. Det kan ofta ta flera dagar eller veckor medan en avlutad och nymålad möbel kanske tar 6- 8 timmar att iordningställa. Skillnaden i kostnad är därmed mycket stor.

    Resultatet vid framtagningen är mycket varierande dels beroende på utförarens skicklighet , dels på hur väl bevarad den ursprungliga färgen är. Något som är svårt att bedöma före arbetet startar. Risken för ett misslyckande är rätt så stor.

    Priserna på antikviteter med framtagen originalmålning har därför mycket stor spridning. En originalmålad genuin antikvitet bör alltid ha ett högre pris än samma antikvitet med framtagen originalmålning om denna ej är fulländad. Färgbortfall och eventuellt behov av smärre retuscher reducerar naturligtvis priset.

    Om framtagningen lyckats väl så har möbeln återigen fått tillbaka sin originalfärg. Då bör väl priset kunna vara rätt så lika. Vad är skillnaden ?

    Lägst pris bör den antikvitet ha som är helt nymålad. Inte bara för att det är en mycket snabb och därmed billig metod utan även för att den genuina känslan av en antikvitet helt försvinner. Den känns oftast opersonlig och kall. Och kulturarvet är delvis förstört.

    Att deklarera statusen på antikviteter och dess målningen är för kunden en viktig förutsättning för att kunna bedöma dess värde. Avsaknaden av information kan innebära att en kund uppfattar en nymålad möbel som originalmålad. Detta är enligt vår uppfattning inte OK.

    Framtagen originalfärg innebär inte att möbeln eller föremålet alltid har skrapats utan det är ofta en kombination av metoder beroende på vilken typ av målning det gäller. Olika lösningsmedel och eller värme är inte ovanligt på de övre färgskikten.

    SvaraRadera
  14. Jag tycker att det är stor skillnad på originalfärg och framtagen originalfärg oavsett resultat! Skillnaden är att föremålet varit ommålat och är alltså inte i original. Antal timmar man har jobbat som "konservator" har ingen som helst betydelse och bör ej belasta priset! En nymålad antikvitet är helt enkelt bara en snygg och fräsch möbel som trots allt många vill ha det men priset borde så klart bli därefter.

    SvaraRadera
  15. Vad händer med denna blogg? Länge sedan det hördes något aktivt från upphovsmannen/kvinnan till st olofs, man vill ju gärna uppdateras i pottskåpsaffären eller har det ebbat ut till glömska?.

    SvaraRadera