Leta i den här bloggen

måndag 30 september 2013

Så blev Antik & Kuriosa Kistamässan 2013

Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Det gäller årets Antik & Kuriosamässa i allra högsta grad. Dagen innan vi skulle åka tappade jag kameran i golvet, varpå objektivet gick sönder. På väg till mässan stannade vi och köpte ett nytt objektiv. Eftersom jag alltid har bråttom så tittade jag inte efter ordentligt, utan fick med ett objektiv som inte alls var lämpat för den typ av fotografering som jag ämnade använda kameran till. Därav väldigt få bilder. Natten mot vår dag på mässan fick min käre make 40 graders feber, en dunderförkylning hade brutit ut.

Mässan i Kista såg i år ut som den brukar se ut, mycket glas och porslin, väldigt lite antikviteter, få högklassiga designföremål. Leva Antik hade som vanligt en riktigt trevlig monter med en skön blandning av retroföremål. En del montrar hade blandat antikviteter och retro, en sådan monter hade Nicklas Cederqvist i bloggvärlden känd som ANTIKMONOLOGEN. I hans monter fanns ett fantastiskt vackert terrinlock i fajans från Marieberg. Glädjande nog fanns det inte så många uppstoppade djur som man har sett som en modetrend de senaste årens mässor.
I år hade vi ett filmteam i hasorna när vi gick och tittade på mässan, en minst sagt annorlunda upplevelse. Det var svårare än vad jag trodde det skulle vara att prata framför kameran. Annars brukar inte jag bli stum i första taget. Och Olof den stackaren hade som sagt hög feber vilket på inga sätt underlättade ett mässbesök.











4 kommentarer:

  1. Väldigt synd med kameran då man vanligtvis blivit bortskämd med mer grundliga genomgångar men vad ska man göra...

    god fortsättning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nytt objektiv ska inhandlas, Som tur är har jag en hel del blogginlägg som jag har fotat men inte publicerat. Men tyvärr inte något mer från mässan.

      Radera
  2. Kommer ni ihåg vem det var som hade det blåa rokokobordet på bilden ovan?måste ha blivit sålt för jag såg det inte på söndagen eller så missade jag det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer tyvärr inte ihåg företagets namn, men de hade fått ett bud på
      25 000 kr, på prislappen stod det 35 000 kr. Så det blev nog sålt.

      Radera