Leta i den här bloggen

måndag 26 augusti 2013

Stockholms Auktionsverk fortsätter sälja "nybyggda antikviteter"


Återigen har Stockholms Auktionsverk sålt en "antik möbel" som är nytillverkad. Den här gången var det en skänk. Katalogiserad som 1800-tal!

Ursprunglig auktionsbeskrivning.

Lägg märke till spånet!


I första anblicken såg det ut som ett överskåp(en skåpdel) som hade blivit skänk. Men när vi började titta på möbeln visade det sig att det var värre än så. Hela möbeln var nybyggd! Om vi börjar uppifrån, tråget är helt nytillverkat, skivan också den ny. Lådan är det enda som har lite ålder, man har sågat ett hål i frontbrädan för att lådan ska passa. Lådan har fått ny dekor i form av en räfflad romb. Inte ens dörrarna är antika även dessa nytillverkade, de är alldeles för tunna för att vara gamla, samt har nyfrästa spår. Fötterna är nytillverkade. Som ni förstår kan vi göra listan hur lång som helst. 

Vi samtalade med Michael Andrén som för dagen var visningsansvarig. Han tittade på skänken och höll med om våra synpunkter. Vi hade ett bra samtal och även han konstaterade att auktionsbeskrivningen var undermålig. Han ändrade auktionsbeskrivningen till följande.

Auktionsnr:
199439

Beskrivning
SKÄNK, delvis 1800-tal, höjd 117, 100x45 cm, med senare bemålning, nyckel finns
Skador:
Omarbetad och kompletterad. 

Med andra ord se upp om det står omarbetad och kompletterad. Då kan hela möbeln vara nybyggd!

Åldersangivelser ska ni överhuvud taget inte alls bry er om. Köp absolut ingenting, om ni inte har varit på plats och besiktat varan.

Har ni inte kunskap om stilhistoria och vet hur en antikvitet ska se ut, kontakta en oberoende expert.


Det enda som möjligtvis har varit 1800-tal på denna möbel är lådan, men den är så omarbetad att eventuell ålder har gått förlorad.

En korrekt beskrivning på denna skänk hade varit nytillverkad skänk i gammal stil.

På frågan varför man säljer "nybyggda antikviteter" fick vi till svar att dessa möbler är så populära. 
En stilla undran, vad händer när köparen en dag vill sälja sin "nybyggda antikvitet" och vänder sig till Stockholms Auktionsverk?
Vad skulle hända om det upprättades en polisanmälan? Bedrägeri är det i våra ögon.

Skänken klubbades för 5000 kr, så det lönar sig att tillverka antikviteter.
En antikhandlare skulle inte befatta sig med en möbel av så undermålig kvalitet. Noteras bör att antikhandeln skulle inte betala 50 kr för denna bastard.

Det är inte bara Stockholms Auktionsverk som har undermåliga auktionsbeskrivningar.
Titta in på Antikmonologen som har granskat Uppsalas online kvalitetsauktion.

4 kommentarer:

  1. Engagemang ska alltid uppmuntras, därför vill jag börja inlägget med att uppmuntra dig till fortsatt bloggande. Jag finner det dessutom roande att läsa. Det märkliga är att det finns folk i branschen som inte alltid gillar det du skriver, det är ett osundhetstecken att inte tåla insyn och kritik... även om det som skrivs här inte skulle vara korrekt. Och visst vill väl ni andra antikhandlare/samlare som läser detta arbeta i en sund bransch?
    Nåja, till sak: Det senaste inlägget om byggen måste sponsras med en kommentar. Detta är som du säger rent bedrägeri och jag hoppas att någon köpare polisanmäler. Nu har shabby chic trenden varat så länge att man ser dessa verk dyka upp på Blocket och då uppdagas både totala byggen och "kompletteringar" gjorda av mindre ljusskygga handlare. "köpt på antikmässan för 8000kr" brukar få mig att le samtidigt som jag fäller en tår. Det finns mycket att säga om det här, jag har själv framfört det både till antiktidningar, antikrundan och Stockholms auktionsverk. Det viktiga är att vi fortsätter att säga det. Sen ska man inte heller hyckla. det är lite skönmålat att säga att en handlare inte skulle ta i den där tillverkade skänken... eftersom det med stor säkerhet är en "antikhandlare" som har byggt skänken. Och vi känner alla någon som bygger eller kompletterar... pengarna styr. Hur man ska komma åt detta lämnar jag åt andra i tråden att föreslå.
    bra jobbat, fortsätt belys det DU tycker är bra och dåligt!!

    /Tomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt uppmuntrande inlägg, jag kommer att fortsätta blogga.
      Du har helt rätt att det är med all sannolikhet handlare som har lämnat in skänken. Men jag vill inte kalla de som håller på med denna verksamhet för ANTIKHANDLARE.

      Radera
  2. :-) Jag förutsåg nästan det svaret, din definition ifrågasätter jag inte. Egentligen kanske jag inte riktade mig till dig så mycket heller när jag ville provocera. Du har klivit ut på linan och därmed sagt din åsikt. Men dom flesta "Antikhandlarna" gör inte det, utan kommenterar byggen negativt när dom blir tillfrågade men vågar inte gå fram till en kollega och meddela sin åsikt... och däri ligger det en nypa hyckleri. "Jag sköter mitt så får dom sköta sitt, även om jag inte gillar det" -applicera det förhållningssättet på t.ex. mobbning eller stöld så blir diskussionen annorlunda (hoppas jag)
    Jag läste lite bakåt i din inlägg (har med andra ord inte varit någon trogen följare) och ser att ämnet kommit upp tidigare.
    Tomas

    SvaraRadera
  3. Tänk att Michael Andrén höll med om att skänken var nybyggd men ändrade ändå inte 1800-tal till nybyggd med ombyggd låda som var det enda som var äldre.Om man nu som inlämningsansvarig vet att skänken är nybyggd och ändå står där som ett fån och låtsas som det regnar, var är då etik/moralen i denna människa som ska vara SAV:s ansikte utåt och vara behjälplig till nya kunder som tror sig köpa en antikvitet??? denna bransch är helrutten från topp till tå och blir bara värre för dom som tränger hjälp och vägledning.5000 själ var det som fick Michael Andrén att inte skriva nybygge, han sover nog gott utan samvete.

    SvaraRadera