Leta i den här bloggen

torsdag 15 augusti 2013

Griseri på modet i Hälsingland

Idag blir det ett loppistips från Sanktolof.

Vi var in på en mycket trevlig loppis i Hälsingland, det var Åke´s Antik och Loppis i Kilafors. Det fanns mycket smått och gott på denna loppis, och skylten på dörren var mycket välkomnande, det stod att läsa "Priserna går alltid att diskutera".

Jag förvånades över mängden grislampor och Åke berättade att han hade sålt mängder av dessa  i sommar, ett 80-tal! Tänk att grishusets lampor har flyttat in i de fina salongerna, det kunde man inte tro för några år sedan. Som Olofs mamma brukade säga "dit det bär, dit bär det". Detta är ett tydligt bevis på hur media och inredare har ett stort inflytande på hur det ska se ut hemma hos oss. Vem kom på att det var snyggt med grislampor i taket? Jag har sett inredningsreportage då dessa lampor ofta sitter ovanför matbordet, och jag tycker inte att det är så fräscht, bara blotta tanken på att det har suttit i grishuset får mig att må illa. Jag kan känna lukten (givetvis inbillning) av grisfarmen. Och för er som inte känt den lukten, kan jag försäkra er om att det luktar allt annat än gott.

Så tillbaka till Åke´s loppis, det fanns mycket annat än grislampor, en stor loppis med ett spännande sortiment, så har ni vägarna förbi Kilafors gör ett besök.


Åke i  färd med att paketera våra fynd.

Ett sybord av Carl Malmsten.


Denna skönhet stod på gården men var inte till salu.




1 kommentar:

  1. Hahaha, ja men tur nog är de av metall så jag gissar att lukten inte "biter sig fast". Betydligt värre tycker jag det är med stoppade möbler...
    "Industrilooken" är en ruff motvikt mot allt volangromantiskt och passar förvånansvärt bra in i lantlig inredning.
    Tant M

    SvaraRadera