Leta i den här bloggen

fredag 19 juli 2013

I ämnet märkliga annonser...

Jag glömmer aldrig en auktionsannons som publicerades i  Tidningen Ångermanland för några år sedan.
Jag kom inte ihåg exakt vad som stod att läsa men andemeningen glömmer jag aldrig. Den var: "Snåla Härnösandsbor göre sig icke besvär att besöka denna auktion för här säljs bara kvalitets varor".
Jag klippte ut annonsen för jag tyckte att den var så rolig, den finns någonstans här hemma men jag hittade den inte nu i skrivande stund.

På vår senaste loppisrunda norrut stötte jag på en loppisannons vars text också  var av det lite udda slaget. Jag kom osökt att tänka på auktionsannonsen som jag berättade om har ovanför. men den här går inte av för hackor heller.


Längst ner står det att läsa: "UPPKÖPARE FRÅN ANDRA LOPPIS UNDANBEDES"
Jag för min del tycker att de s.k uppköparna är de bästa kunderna. De vet vad de köper och har framförallt kunskap om vad varorna ska kosta. Tänk så olika man kan se på saken. Jag kan inte se att det spelar någon roll vem det är som betalar för en vara, uppköpare eller inte.

7 kommentarer:

  1. Det verkar finnas en utbredd negativ syn på handlare i den så kallade loppisvärlden.
    Jag ser det i kommentarer på Facebook och även i det verkliga livet.
    Jag undrar varför det är fel att försöka leva på sitt intresse och sin passion?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också uppmärksammat denna syn på handlare. Om det inte fanns handlare fanns det heller inga loppisar. De är de som försöker leva på sin hobby som bär upp hela branschen. Jag har ingen som helst negativ syn på handlare, vare sig på auktion eller på loppis.
      På auktion klagas det ständigt på "uppköpare", vilket jag inte förstår. Så länge handeln bjuder gör man fortfarande en bra affär. Handlaren ska ju förhoppningsvis göra en vinst på sina inköp, det behöver man ju inte som privatperson.

      Radera
    2. Jag tycker det är helt RÄTT att försöka leva på sin hobby/passon. Det borde fler göra... Själv så samlar jag kraft och mod att en dag våga ta steget att bli en "hatad handlare".

      Radera
  2. Ha ha portade loppishandlare..den du då skulle ju loppisarna dö ut...nää oavsett vem som betalar så är det positivt, tänk bara på det faktum att så kallade uppköpare faktiskt flyttar på saker till andra kommuner så fler kan få hitta just sin sak.
    Så jag har inget emot uppköpare det är ju dom som driver loppisarna som vi besöker.

    SvaraRadera
  3. Jag fattar varför de inte är sedda med blida ögon på auktioner..de köper upp enbart för att sälja det vidare i spekulationssyfte (självklart!) vilket innebär att "vanligt folk" inte har råd att konkurrera budmässigt för att köpa/återköpa föremål som rätteligen (!) hör hemma i ett visst lokalt/regionalt område:) Jämför med svenska allmogeföremål som hamnar utomlands så kanske det går lättare att förstå tankebanorna...Det är ju en gång för alla så att den med störst börs ror hem.
    Tant M

    SvaraRadera
  4. är det inte diskriminerande att skriva UPPKÖPARE FRÅN ANDRA LOPPIS UNDANBEDES ?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är en intressant fråga att diskutera detta, jag tycker inte alls att det är så enkelt som ni får det att låta. Givetvis kan man ju inte hindra folk att köpa för att sälja vidare och på något sätt tycker jag att man visst kan handla grejer med syftet att sälja vidare, OM man gör något mer av detta, dvs lyfter fram grejerna, visar på miljöer osv. Att handla grejer till sin butik och marknadsföra detta som ett koncept, en stil är bra, på så sätt får folk upp ögonen för hur fint det kan vara. Det jag inte gillar är att folk köper upp utan det minsta intresse för sakerna, med enda syfte att tjäna pengar. Det gillar jag inte oavsett om det är nyproducerad skit från Thailand som köps för 2 kr och säljs för 99 i Sverige eller antikviteter...

    ...å andra sidan vill man ju gärna fynda själv när man är på loppisar, så att om handlare är konkurrenter på lika villkor, ja då är det okej, om de lyckas få förtur eller komma in på ställen innan den öppnar och rensar, då kan jag aldrig tycka det är okej. Lika för alla är mitt motto :-)

    SvaraRadera