Leta i den här bloggen

torsdag 11 april 2013

Antikhandeln en bransch i förändring - Förfalskade antikviteter

Antikhandelsbranschen har under några år genomgått en övergripande förändring. Allt fler föremål säljs idag via internet. Auktionshusen har har fått en allt större betydelse när antika föremål ska byta ägare. Alla stora auktionshus av vikt ligger idag ute på internet med möjlighet till onlinebudgivning. I samma takt som auktionshusens försäljning har ökat har marknaden översvämmats av förfalskade antikviteter. En av de största aktörerna på den svenska marknaden är Stockholms Auktionsverk, världens äldsta auktionshus som etablerades 1674. Hos auktionsverket ser man ofta "nybyggda" antikviteter, som bjuds ut med ytterst tvivelaktiga beskrivningar.

Jag har under ganska lång tid med jämna mellanrum sökt någon ansvarig på Stockholms Auktionsverk för att få svar på varför man har så dåliga objektsbeskrivningar, och varför man bjuder ut förfalskade möbler till försäljning. Detta utan någon framgång, av någon anledning är de ansvariga alltid upptagna. Jag ombeds att ringa igen och igen...Igår kontaktade jag återigen auktionsverket utan att få tag på någon ansvarig, man bad mig  att skicka ett mail, vilket jag också gjorde, jag har fortfarande inte fått något svar. Förvånad? NEJ.

Man kan ju undra varför ett företag som Stockholms Auktionsverk har så undermåliga auktionsbeskrivningar? Ett företag som erbjuder utbildning i ämnet antikviteter borde ju kunna utbilda sin egen personal.

Ett företag som säger sig värna om det Svenska kulturarvet och som anordnar seminarier i ämnet, samtidigt  som de säljer förfalskade antikviteter, rimmar illa.

Här är några exempel på föremål som ligger ute till försäljning på Stockholms Auktionsverk
Auktionsnr:179407
Auktionsbeskrivning: SKÄNK, 1800-talets första hälft, gråmålad, höjd 130, 177x30 cm
Ovannämda skänk är för övrigt ingen skänk, utan är ett överskåp (en del av en möbel). Man har tagit bort krönet och satt dit en skiva på toppen. Skåpet har sedan målats i en för tiden gångbar färg. Det står ingenting i objektsbeskrivningen att skåpet inte har sin originalfärg. Det står ingenting om att det är en del av en möbel som har tagits tillvara och att den har gjorts om till ett golvskåp, som man i det här fallet kallar skänk.


Vad sägs om nedanstående skänkar? Också dessa till salu hos Stockholms Auktionsverk
Beskrivning:
SKÄNK, 1800-tal, gråmålad, gustaviansk stil, höjd 116, 124x50 cm, nyckel finns.
Skador
Senare bemålad
Beskrivning
SKÄNK, 1800/1900-tal, höjd 105, 109x46 cm, nyckel finns
Skador
Omarbetade
Bägge dessa skänkar som ni ser här ovan är relativt nybyggda, de är så förvanskade att de inte borde säljas som antika. Ingen av dessa två möbler har någonsin haft refflor på dörrar och lådor, det har man satt dit för att det ska passa tidens mode. Beslagen har heller aldrig tillhört dessa möbler. Den undre skänken ser ut att vara en omarbetad jugendmöbel så redan där har man fel i objektsbeskrivningen när man anger 1800-tal.

Stockholms Auktionsverk har blivit marknadsledande när det gäller att saluföra "nybyggda antikviteter".
Varför? Ja, det kan man fråga sig.
Jag tror inte beror på bristande kunskap, min slutsats är att det beror på PENGAR!
Man struntar helt enkelt i att kunderna köper förfalskade föremål, så länge man tjänar på det.

Ett blogginlägg på samma tema hittar ni HÄR.

Nu har jag äntligen fått svar från Stockholms Auktionsverk. 

Tack för ditt mail.

När det gäller din kritik tar vi självklart den på allvar. Vi försöker anpassa vårt utbud efter vad kunderna vill köpa, vad som är inne just nu samtidigt som vi försöker ge en så korrekt och utförlig katalogisering som möjligt på dessa objekt.

När det gäller de omarbetade och ommålade möblerna kan jag till viss del förstå din kritik. Våra katalogiseringar kan i vissa fall vara bristfälliga. Vi jobbar med katalogtexterna hela tiden och försöker ständigt att göra dem bättre.

Vänliga hälsningar, 
Anna Hamilton

8 kommentarer:

  1. Jag tycker att det är mycket orosväckande att du inte har erhållit ett svar men samtidigt är jag inte förvånad.Jag vet inte vad mer att göra men att bojkotta eller att alla i branschen som har vett och moral för att stå upp,tar en skrivelse till dessa företag som inte verkar bry sig skulle kunna vara ett uppvaknande för dom.Annars gäspar dom och fortsätter i samma anda,har själv framfört synpunkter på föremål som ej överensstämmer med beskrivningar både på Bukowskis och SAV men inget svar...inte någon som ens andas,tystnad är för mig samma sak som att inte bry sig alls.Köper inte en pryl från sådana företag och jag behandlar själv inte mina kunder så.

    SvaraRadera
  2. Tar man det asiatiska som bjuds ut nu så är det ju snarare regel än undantag att det är förfalskningar / kopior hos de som "borde" veta bättre - Bukowski, SAV och Uppsala. Det börjar ju bli löjligt. Kvalitén är så låg att det är ett skämt.

    SvaraRadera
  3. Det här kände jag inte till, usch och fy och dessa ska kalla sig "seriösa"??!!

    SvaraRadera

  4. Det är hög tid att börja granska auktionshusens hantering. Inte
    bara när det gäller utbudets kvalitet och beskrivning utan också
    det faktum att nästan 50% av ett föremåls värde försvinner vid en
    auktionsförsäljning.

    SvaraRadera
  5. Bra Olof ! Sätt dit dom. Det är som det mesta i samhället i övrigt.
    Åt H-vete !
    Tack för bra blogg.
    Lars B

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lars B tolkar jag som Lars Broberg, en antikhandlare av den "gamla" justa sorten.

      Radera
    2. Det finns andra tolkningar av Lars B.
      BJ

      Radera
    3. Undrar hur många tolkningar det finns på BJ?

      Radera