Leta i den här bloggen

lördag 26 januari 2013

Det där med bemötande....

Halva Sanktolof hade ett ärende till Jam på Roslagsgatan, medan Olof tittade på gitarrer passade jag på att gå in i en intilliggande antikaffär. Butiken heter Moderna & Antika AB. De hade ett ganska trevligt och varierat utbud i butiken, både retro och antikviteter. Prisbilden var väldigt ojämn, en del saker var riktigt dyra medan andra saker var mycket prisvärda.

Jag köpte ingenting, fastän jag hittade en del saker som jag hade kunnat tänka mig att handla. Jag tappade helt enkelt lusten. Butiksbiträdet var helt ointresserad av att han hade en kund i butiken. Då jag försökte göra honom uppmärksam, tittade han snabbt upp, för att sedan fortsätta att stirra på en dator, som stod på skrivbordet bakom disken. Det är sällan som jag har blivit så nonchalant bemött när jag har besökt en antikaffär. Jag tappade som sagt sugen att handla, och kommer aldrig att besöka den butiken igen. Jag kan inte annat än att göra tummen ner för denna butik.

Är man inte beredd att ta hand om kunderna ska man nog inte bedriva butikshandel.

 Dessa teakstolar fanns i butiken, riktigt trevliga i mitt tycke.

 Ett alrotsbord av Jacob Sjölin, Köping fanns i sortimentet, baksidan var trevligare än framsidan. Bordet var i dyraste laget. Jacob Sjölin 1737-85, möbelsnickare, mästare under Köpings hallrätt 1767, från 1779 verksam i Kungsör.

I morgon visar jag några av helgens fynd här på bloggen.

6 kommentarer:

  1. Du har så rätt! Den andra ytterligheten är försäljaren som går snorkig bakom dej utan att ge dej fred att titta på saker i lugn och ro. Tur nog är båda två sällsynta då det gäller retro och antik!Och dåliga upplevelser sprids fort.

    SvaraRadera
  2. Så sant, så sant! När sådant där händer, då glömmer man oftast bort den affären för lång tid. Men vi glömmer inte bort Er, så vi kommer åter...

    SvaraRadera
  3. Jag förstår inte hur man som egenföretagare med en egen butik anser att man har råd att vara nonchalant mot sina kunder.
    Vi har ett par sådana ställen i GBG och de är vida kända för sitt tråkiga eller obefintliga bemötande. Vilket såklart resulterar i att man inte besöker den butiken.

    SvaraRadera
  4. Fy så tråkigt! Kan bara hålla med - bemötandet från butikens personal kan verkligen göra stor skillnad för hur sugen man blir på att öppna plånboken! Konstigt att vissa inte verkar bry sig om det...

    SvaraRadera
  5. Man blir ju lite förvånad när man inte får något bemötande alls, utan bara nonchalans. Varje potentiell kund borde vara betydelsefull.

    SvaraRadera
  6. Det få man hoppas att det var bara en tillfällighet! Jag kan säga att det har väl hänt någon gång att jag blivit bemött men nonchalans men oftast blir det långa konversationer och trevliga stunder, tack och lov!!

    SvaraRadera