Leta i den här bloggen

fredag 30 november 2012

Sanktolofs blogg önskar Er alla en riktigt trevlig Advent!

När vintern är som mörkast tänder vi ljusen. Det är riktigt roligt när man får ta fram sina julprydnader, som med sina glada färger lyser upp i mörkret. Jag har inte hunnit sätta upp adventsljusstakar och julstjärnor, men jag har i alla fall varit upp på vinden och hämtat ner en del av juldekorationerna.

Advent inleds nu på söndag och varar t.o.m julafton. Adventsfirandet har sina rötter långt ned på 1000-talet. Att sätta upp adventsstjärnor och tända adventsljusstakar är en relativt ny företéelse i Sverige. Den fick sitt stora genombrott på 30-talet. Traditionen härstammar från 1880-talets Tyskland.

Med dessa ord vill vi på Sanktolofs blogg önska Er alla en riktigt trevlig Advent.



En favorit bland juldekorationerna är detta  stora bokmärke som på baksidan har en ställning så att den kan stå.
Härom dagen hittade jag denna julduk på en loppis, färgerna passar utmärkt in på de färger vi nu har i vårat retro kök. Jag har länge letat en duk men orangea inslag, det är inte helt lätt i julduks sammanhang.

Lite julgranspynt som snart ska sättas upp i adventsgranen.


Det här är också en nyinköpt julduk, vet inte vem som ligger bakom signaturen.
Fick just reda på att signaturen  BoWa är Bodil Wallman, ett stort tack till Glas & Lera

En detaljbild på julgransspiran som har fått hänga med sedan jag var barn.

5 kommentarer:

  1. Signatur BoWa är Bodil Wallman ! En trevlig Advent !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för informationen! Tänk inte en dag utan att man lär sig något nytt.

      Radera
  2. Tack för en riktig trevlig blogg, hoppas ni får en fin Advent! Lasse J.

    SvaraRadera
  3. jag ville också ha orange i min julduk på köksbordet, så jag började virka på en, får se om den hinner bli klar till på söndag :)

    SvaraRadera
  4. Trevlig advent till er med! Skoj att se er i Retrotidningen! :-)

    SvaraRadera