Leta i den här bloggen

tisdag 13 november 2012

Från Dalarna till Östermalm och lite trendspaning

Som jag har berättat brukar jag ibland gå runt och trendspana. Det är alltid roligt att få nya tips och idéer, och i bästa fall tillfredställs mitt estetiska sinne, då jag gör mina spaningsrundor. Den här gången gick jag ut en sväng på Östermalm, efter att jag hade bevistat visningen av Nutida på Stockholms Auktionsverk. Som vanligt tittade jag in hos Rehn´s Antikhandel  på Sibyllegatan och tappade fullständigt bort tiden. Hos Rehn´s har man högkvalitativa klassiska 1700 och 1800-tals antikviteter i kombination med riktigt trevlig 1900-talsdesign och udda inredningsdetaljer. Detta gör den till den mest intressanta antikaffären just nu. Jag var där så länge  att alla antikaffärer runt om på Östermalm hade hunnit stänga. Jag fotade inte så mycket inne hos Rehn´s utan länkar till deras vackra hemsida istället, Klicka här och botanisera. Några bilder blev det i alla fall.

Vacker dukning, Artur Percys reffla kommer verkligen till sin rätt.

Roligt och inbjudande var denna interiör på ett senbarockskåp

Från Dalarna till Östermalm har detta lejon vandrat på några veckor. Det klubbades på Dalarnas Auktionsbyrå i Borlänge för några veckor sedan. Klubban föll på 5700 kr och finns nu hos Viking Antik på Östermalm. Jag fotade genom skyltfönstret så jag vet inte vad som står på prislappen nu.

Även denna bild är tagen genom skyltfönster, det är Hammarlunds Antikvariat som har en sådan trevlig skyltning. Visst är det fint med gamla böcker, kartor och glober?

Jag ska se till att jag har mer tid på mig nästa gång jag besöker antikviteternas högborg (Östermalm).

3 kommentarer:

  1. Gamla böcker är trevliga, och förhållandevis billiga att inreda med. / Lars J

    SvaraRadera
  2. Oj så vacker antikaffär du besökt! Jag blev hänförd av alla vackra färgkombinationer, så läckert och så vackert! Tack för att du delar med dig:)
    S

    SvaraRadera
  3. Jag gillar verkligen gamla böcker, kartor och tryck.
    Nu har jag hittat en "antikvariatsgata" i Lund som jag suger lite på.

    SvaraRadera