Leta i den här bloggen

torsdag 4 oktober 2012

Trendspaning.....

Efter att ha uträttat ärenden som besök på Antik & Kuriosa mässan, Stockholms Auktionsverk, Bukowskis Market och Kolonn, blev det tid över för lite trendspaning. Den här gången var det NK som fick besök. Det är en av mina favorit butiker. Tyvärr räcker inte plånboken till, men man behöver ju inte äga allt vackert man ser. Glädjande är att man ser en färgexplosion i höst. Jag är så innerligt trött på det vita. Senapsgult, orange, olika bruna nyanser, grönt, blått, lila, rosa, gult, rött, alla färger är på modet i höst. Färger skapar trivsel och värme, jag blir glad av färg. Har man inte råd att köpa nytt finns det mängder med loppisar som har lagren fulla med färgglada föremål från 60-70 talet.

Tillbaka till 70-talet i Passagen,  fick mig att tänka på när jag en gång i tiden stack mig på fingrarna när jag skulle sy lampskärmar

Glas och porslin i allsköns färger

Morgondagens antikvitet? Mats Jonasson, Målerås har gjort denna skapelse.

Bird av Kristian Vedel formgavs 1959

Gamla bekanta i ny tappning

Myran i en härlig färg

Min favoritfåtölj, Hövdingestolen av Finn Juhl som ritades 1949 till Snedkerlaugets årliga utställning. Man sitter onekligen skönt i denna skönhet.

Sist men inte minst, sonen Johan (ibland gästbloggare) som slog följe med sin mor på trendspaningsrundan. Här på Espresso House för en välbehövlig kaffepaus.

1 kommentar:

  1. Jag är också glad över att den vita trenden är på väg bort. Mer färg åt folket!

    SvaraRadera