Leta i den här bloggen

fredag 5 oktober 2012

Kvalificerat svammel....

Är det bara jag som är innerligt trött på den urusla Antikspalten i de lokala tidningarna? Gång på gång är det bilder på genuina antikviteter och nästan lika många gånger är svaren kvalificerat svammel. Man borde kunna förvänta sig att den s.k experten skulle göra ett bättre arbete. Jag antar att det står experten fritt att välja vad som ska publiceras, samt att det finns god tid till efterforskningar om objekten. I Tidningen Ångermanland som jag läser, publicerades ett konsollur av Zakris Persson, en känd bygdesnickare i Ångermanland verksam på 1800-talets mitt. I expertens ögon var det en avsågad Mora klocka, värde 500 kr! Konsollur av Zakris Persson är givetvis dyrast i Ångermanland, inte sällan klubbas dessa ur för upp till 20 000 kr även om de är övermålade. Men jag har även sett dessa bjudas ut på Antikmässan i Älvsjö till ännu högre belopp. Tummen ner för Antikspalten ....


12 kommentarer:

  1. Vad taskigt för den som undrar och tror sig ha konsulterat en expert! Nu kanske klockan säljs på Blocket för 599 kr!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Javisst är det trist för frågeställaren. Jag tycker att man kan förvänta sig mer av de s.k experterna när de har god tid på sig. Om detta vore en engångsföreteelse skulle jag inte säga något.

      Radera
  2. Om en "expert" inte är ganska säker på sitt svar så är det ju bättre att inte uttala sig alls i ämnet. Egentligen borde tidningen kontaktas och experten få dementera sitt omdöme när sådana stora fel i omdömena görs!Frågeställaren litar nog ofta blint på experterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om att man inte ska uttala sig om man inte vet. Jag är helt övertygad om att experten får välja vad som publiceras.

      Radera
  3. Jag tycker du ska skicka in denna info till tidningen. Frågeställaren skulle säkert tacka dig och "experten" skulle kanske få sig en tankeställare. Inte okej!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det ett tag sedan konsolluret var i den lokala tidningen. Jag skulle inte få göra annat än att skriva till tidningen för det finns felaktigheter i denna spalt rätt ofta.
      Det är många tidningar som har denna antikspalt med samma expert. Så det är nog inte bara i vår lokaltidning det är felaktigheter.

      Radera
  4. Skrattretande! Och lite tragiskt...

    SvaraRadera
  5. undra om min ångermanlandsbrud är gjord av Zakris? finns de kännetecken eller signatur ??mvh ann

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångermanland hade många duktiga snickare, varje snickare hade sitt speciella sätt att snickra på. På verk av Zakris kan man ibland se en signatur. Jag har stött på några olika varianter genom åren. Någon Ångermanlandsbrud har jag dock aldrig sett av honom, men och andra sidan hade jag för några år sedan inte heller sett något hörnskåp. Nu har jag sett ett signerat hörnskåp, så vi ska väl inte helt utesluta att han kan ha gjort någon brud. Att redogöra för alla snickares olika särart skulle ta för lång tid här i bloggen. Det finns några snickare som nämns i samband med Ångermanlandsbrudarna, en av dessa är Wåhlberg som jag har sett en signerad klocka utav. Du får gärna skicka en bild på din klocka till sankt.olof@hotmail.com, så kanske vi kan hjälpa dig på traven. Det är bra om du tar en bild på hela klockan samt att du även tar en del detaljbilder. Det är även bra med ett fotografi på baksidan.

      Radera
  6. En expert som kanske vill tjäna en hacka...

    SvaraRadera
  7. Kan bara instämma i kritiken mot Antikspalten och dess "expert" Ingster. Den som vill se ännu en hårresande klockhistoria ska kika på den 10 september då en Moraklocka från 1800-talets första hälft påstods vara Stockholmstillverkat! Plus diverse andra felaktigheter som var och en i sig är helt obegripliga.

    SvaraRadera