Leta i den här bloggen

torsdag 25 oktober 2012

Pehr Westman en Ångermanländsk Storsnickare

Pehr Westman föddes på Hemsön i södra Ångermanland, året var 1757. Redan som väldigt ung fick jag upp ögonen för hans storhet som snickare, då jag på somrarna ofta bevistade auktioner i Ångermanland. Det som fick mig intresserad av att forska om Pehr Westman var att jag då och då hittade arbeten av hans hand i byarna runt omkring Burträsk. 
Det här är en av hans sängar som jag har stött på i Burträsktrakten.
Som sagt jag blev väldigt nyfiken när jag stötte på Pehr Westman i Burträsk, och det tog några år innan jag hittade hans namn i kyrkobokföringen. 1819-1823 deltog han som snickare vid kyrkobygget i Burträsk. En kyrka som tyvärr förstördes i en brand på 40-talet. När jag hittade uppgifterna om kyrkobygget i Burträsk förstod jag varför det dök upp möbler av honom i trakten. Detta var vid den tiden helt "nya" uppgifter. 
Manne Hofrén hade författat en  en bra uppsats om Pehr Westman i Svenska Kulturbilder, del 1. Pehr Westman i Utanö är rubriken. Underrubriken lyder: Ett kapitel Ångermanländsk Bygdekonst. Om Westman skriver han bl.a "Westman synes till slut ha blivit alltför svår eller fullständigt brutits ner, ty han befinnes 1806 vara ställd under förmyndare. Kring denna tid försvinner han från Hemsön och ut i historien"

Det är alltid roligt när man gör helt nya upptäckter, och att man sedan får dela med sig av de nya kunskaperna är bara en bonus. Jag skickade mina uppgifter till Länsmuseet i Ångermanland som givetvis blev glada över min upptäckt.

Pehr gjorde en hel del kyrkliga arbeten, men det jag ska presentera här är hans profana produktion. Westman gick först i lära hos sin far Jon Göransson Westman ( som jag ska presentera vid ett senare tillfälle). Han var även gesäll hos bildhuggaren Jonas Sjöström i Stockholm. Hans tidiga arbeten utfördes i rokoko, medan hans senare produktion var i gustaviansk stil. Han har gjort hörnskåp, konsollbord, speglar, skänkar, sängar och förmodligen en del stolar som jag har sett i trakterna kring Burträsk. Stolar som inte har någon annan rimlig förklaring än att det är Pehr Westman som har varit i farten.

Murberget (länsmuseet i Ångermanland) som förfogar över den Qvistska Samlingen, har den absolut förnämligaste samlingen av Pehr Westmans profana arbeten.

Pehr Westman slutade sina dagar 1828 och var då tillbaka i Ångermanland.

Här nedan följer exempel på Pehr Westmans storhet som snickare.





5 kommentarer:

  1. Tack för att ni är så generös med er kunskap. Hälsningar Anders

    SvaraRadera
  2. Men oj oj vilka bilder. Helt otroligt!

    SvaraRadera
  3. Vad duktiga de var förr i tiden, vackert golvur./Lena Henriksson

    SvaraRadera
  4. Jämför man Pehr Westman med Jonas Fredrik Lundgren så verkar Lundgren ha inspirerats en hel del av Westmans snickeri (Även om det är mer bondigt). Försökte hitta igen Burträsks gamla bygdebok, finns en del uppgifter i den om Pehr Westmans tid i Burträsk.

    Peter Almqvist hade för några (många) år sedan en säng av Pehr Westman som kom ifrån Västomsundet som ligger en liten bit norr om Burträsk samhälle. Han hade även en auktion i samhället bara för några år sedan då det gick en spegel av Westman.

    Mvh Nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var på auktionen när spegeln av Pehr Westman såldes. Peter hade en gång i tiden en utdragssäng av Westman som jag faktiskt köpte, det var så jag kom Westman på spåret uppe i Burträsk. Peter har genom åren haft flera möbler tillverkade av Pehr Westman.

      Radera