Leta i den här bloggen

söndag 7 oktober 2012

Loppisfynd - Reijmyre, Monica Bratt

För ett tag sedan loppisfyndade jag denna vas Av Monica Bratt, Reijmyre. jag betalade hela 20 kr. Jag har letat men inte hittat några uppgifter om vasen. Jag blev lite förvånad då  jag såg etiketten, för mig är detta inte något typiskt arbete av Monica Bratt.
Etikett märkt vas som är 29 cm hög, rökfärgad med luftblåsor i glasmassan. Är det någon som vet mer om denna vas tar jag tacksamt emot den informationen.
Monica Bratt är väl mest känd för sitt färgglada glas från 40-50 talet. Hennes röda rubinglas ser man ju lite varstans. Monica Bratt gick bort 1961, hon blev bara 48 år gammal. Men man måste väl säga att hon har gjort avtryck i Svensk glashistoria med sitt färgstarka glas. Hon arbetade på Reijmyre mellan åren 1937-1958.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar