Leta i den här bloggen

onsdag 19 september 2012

Italien, Bitossi och Aldo Londi

Om någon för några år sedan hade sagt att jag skulle börja köpa pjäser från Italienska Bitossi, så hade jag trott att de hade blivit tokiga. Men ju mer jag betraktar den Italienska keramiken, ju mer tycker jag om den. Särskilt förtjust är jag i Aldo Londis serie Rimini Blu, som tillverkades åren 1957-1965. Det är den intensiva turkosa glasyren och formerna som tilltalar. Inte att förglömma hantverket, alla mönster är gjorda för hand! Rimini Blu blev snabbt en storsäljare och har kopierats flitigt i ett flertal länder. Från bl.a USA och Tyskland kan man se kopior. Härom dagen hittade jag den här trevliga hästen. Är den inte fin?




2 kommentarer:

  1. Jättefin!! Man upptäcker ständigt nya saker som man börjar gilla, tjusning med gamla saker...tar aldrig slut...

    SvaraRadera