Leta i den här bloggen

lördag 21 april 2012

Hans Hedberg - En mästare på keramik

Hans Hedberg föddes 25 maj 1917 i Köpmanholmen som ligger strax söder om Örnsköldsvik. Han avled 27 mars 2007 vid en ålder av 89 år. Efter kriget flyttade han till sydligare breddgrader, först till Italien och sedan till Frankrike och Biot, som blev hans hemvist i över 50 år. Han skapade unika keramiska verk, sin inspiration hämtade han i naturen. 
Den stora utmaningen för hans Hedberg var glasyren. Han skapade fantastiska glasyrer. Picasso kom på besök för att se hur Hedberg gjorde, Chagall gick i lära under 3 månader, han lärde sig aldrig göra så fina glasyrer som Hedberg.
I Örnsköldsvik på Mittuniversitetet finns Hans Hedberg museet. Det är där som nedanstående fotografier är tagna. Hans Hedbergs första äpple såg dagens ljus i mitten på 70-talet och jag skulle inte ha något emot att äga ett sådant. Det behöver givetvis inte nödvändigtvis vara ett äpple, jag kan också nöja mig med något annat av hans alster.
Han var en fantastisk "pottmakare" som han så skämtsamt kallade sig själv. Titta och njut av de  underbara skapelser som han har gjort.










6 kommentarer:

  1. Skulle inte ha någonting alls emot att ha en massa frukter, men då blir det till att lätta på plånboken !! Hur snygga som helst...

    SvaraRadera
  2. Ja, tyvärr gräver det ett alltför stort hål i plånboken.

    SvaraRadera
  3. Fint inlägg. Har aldrig varit på muséet tyvvärr. På Bukowskis visning nu har de två jättestora vaser för 10 -15 000kr som jag tyckte var fina, det är ju åtminstone överkomligt i jämförelse med frukterna som man måste ta rena banklånen för.

    SvaraRadera
  4. Jag har ett äpple, ca 12 cm högt inköpt av min far hos honom i Biot sluten-början av 80-talet. Hur mycket kan det vara värt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett auktions noteringar på mellan 20000-30000kr för äpplen i den storleken. Bukowskis har sålt en hel del Hedberg objekt de senaste åren. Skicka en bild till Bukowskis så får du en kostnadsfri värdering

      Radera
    2. Tack för info. Uppskattas!

      Radera