Leta i den här bloggen

torsdag 12 april 2012

Gammalt spel från Gustav III:s och Bellmans tid.

Ibland är det inte så dumt att ha en boknörd till man. Städning stod på schemat idag och det var min tur att dammtorka böcker, vilket jag inte är särskilt road av. Många gånger har jag svurit över den mängd böcker och gamla tryck som vi härbärgerar. Men idag hände något roligt. Jag fick helt plötsligt ögonen på ett gammalt papper som stod bland böckerna. Döm om min förvåning när jag vecklade ut papperet och såg att det var en spelplan från 1784! Bredvid låg en tärning av ben, också den 1700-tal. Det var slutstädat för en stund. Jag kunde inte låta bli att sätta mig ner och titta på det roliga spelet och för en stund drömma mig bort till 1700-talets Stockholm.
Jag befinner mig på den anrika krogen Castenhof och in kommer ingen mindre än Carl Mikael Bellman, i sitt släptåg har han Johan Tobias Sergel. De båda männen sätter sig ner vid ett bord, men få se, där sitter redan en man. Är det inte dödgrävare Fröman? Jo, det är det nog. Några glada och lättklädda damer ansluter till sällskapet.
Bellman plockar fram ett papper ur rockfickan och vecklar ut det, han plockar också fram en tärning. Det är ett spel som han har med sig. Herrarna tar fram var sitt mynt som de använder som spelpjäs tillika insats, den som vinner får slantarna. Damerna tittar glatt på, man skränar och tjoar och skålar. Man dricker ett finkeldoftande brännvin allt medan spelet fortgår. Det är en unken luft i lokalen, det luktar svett, och tobaksröken ligger som ett dimmoln över besökarna. Sergel sitter som vanligt med ett skissblock, han gör en teckning medan han spelar.

Alldeles bredvid mig sitter en gammal officer och gnolar på en visa.

Nå mina Bussar
Här är ej slussar
Utan bara jämna Norrbro.
Ledstänger goda
vill jag förmoda,
Kära, fällom intet mod.
Härifrån passera hastigt vi få låf
Om vi må hinna upp till Castenhof.
Fall-falleralla
Fall-falleralla
Upp till Castenhof.

Vem vet kanske är det den här spelplanen Bellman vecklade ut. Tänk vad fantasin kan ta tag i en bara för ett gammalt papper.
Huset på bilden ska föreställa Castenhof, bron är Norrbron.




Teckning av Sergel, där han skildrade kroglivet, sedligheten var inte så god på Gustav III:s tid.


Nu är det dags att börja dammtorka igen, till helgen kommer en mässrapport från Hudiksvall. 

4 kommentarer:

  1. Jag måste bara säga Grattis(!) till en fantastiskt fin blogg! -Och vilket skojigt spel att hitta när man städar (jag hittar mest gamla räkningar i pappershögarna)! :)

    SvaraRadera
  2. Är det typ monopol från 1700-talet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det påminner om Monopol så tillvida att man slår en tärning och flyttar sin spelpjäs. Den som kommer först till mål vinner, på vägen passerar man en massa hinder som gör att man får stå över ett kast eller två. Men har man tur kan man också få flytta fram pjäsen. Om man hamnar på döskallen som är i slutet av spelet (syns på bilden), så har man förlorat.

      Radera