Leta i den här bloggen

tisdag 28 februari 2012

Se upp med plagiat av Kay Bojesens Apa

Retroälskare som jag är är jag i full färd med att plöja igenom ett stort antal Form tidningar och hittade då en intressant artikel skriven av Kay Bojesen med anledning av plagiat av apan. I England, USA, Sverige, Japan och Italien fanns det företag som plagierade apan. I Sverige var det två företag som efter förhandlingar och skadestånd fick dra tillbaka sin produkt. Men en hel del Svenska apor hann nog säljas. I USA och Japan gick inte förhandlingarna lika smidigt och försäljningen av dessa plagiat var stor och man sålde till 1/3 av priset av vad en äkta kostade.
Den äkta apan ser ni i mitten de andra är plagiat.
Nu har jag tyvärr inga Bojesen apor men väl några andra träfigurer av okänt ursprung. Den i mitten är Dansk det finns en liten rest kvar av en etikett på den där man kan utläsa att den är från Danmark. Är det någon som vet något om mina träfigurer får ni gärna höra av er.

1 kommentar:

  1. Hunden är tillverkad av Laurids Lönborg.
    Gubben påminner om Hans Böllings optimister/pessimister men jag tror inte att det är en av hans figurer. De brukar vara märkta.

    SvaraRadera