Leta i den här bloggen

lördag 28 november 2015

Pottskåpsskandalen lever vidare


"Jag har aldrig förfalskat en antikvitet"

Pottskåpsaffären lever vidare. När vi läser artikeln med Richard Thunér i Antik & Auktions senaste nummer kommer vi osökt att tänka på en annan känd man som gång på gång upprepade: "I did not have sexual relations with that woman"

I samband med Antikmässan i Älvsjö den 14 februari 2015 skrev vi vårt första inlägg i denna för antikbranschen så tragiska historia.

Jag citerar från mässtidningen där Richard Thunér fick svara på följande fråga.
Hur ser du på framtiden för antikhandeln?
"Framtiden för antikhandeln är inte annorlunda än i någon annan bransch. Den eller de som är duktiga kommer alltid att fortsätta och det kommer alltid att finnas en marknad för dem"

Vår följdfråga var: duktig på vad?

En fråga som delvis besvarades när vi läste Antik & Auktions senaste nummer. 

Jens Nordqvist har intervjuat Richard Thunér som får ge sin syn på pottskåpsaffären.
Överskriften lyder "Jag har aldrig förfalskat en antikvitet"

Richard Thunér säger att han inte har gjort något fel annat än att ha missbedömt styrkan i kritiken. "Med facit i hand borde jag ha tagit hem skåpen mycket tidigare"
Vår notering: Redan den 25 februari var pottskåpsaffären en förstasides nyhet i Aftonbladet.
Rubriken löd. SVT:s antikprofil i bråk om pottor.
Men vem läser Aftonbladet? var  Richard Thunérs kommentar.
Borde man inte som styrelseledamot i
S
veriges Konst och Antikhandlareförening (SKAF) ta all kritik på allvar hur obetydlig man än tycker att den är? Först i augusti 2015 lät Thunér en expertgrupp (jävig?) besiktiga pottskåpen!

Expertgruppens utlåtande om pottskåpen som publicerats på SKAF:s hemsida.

"Jag vill understryka att det jag skriver nedan är en sammanställning av mina, Markus Anderzons och Johan Ekströms reflektioner och iakttagelser. De har också granskat denna text tillsammans med övriga medlemmar i styrelsen. Även Rickard Thunér har fått ta del av innehållet innan det nu blir offentligt.
Jag vill vidare påpeka att detta är en granskning av de skåp Thunérs har ställt ut på Antikmässan i februari 2015, inte en jämförelse med de skåp som såldes under 2013 på Stockholms Auktionsverk. Den jämförelsen är oviktig i sakfrågan och dessutom har varken Johan Ekström eller jag sett de skåp som såldes där. Skåpen köptes av Rickard Thunér, under 2014, i befintligt skick av Napoleon Antik.
Efter att ha gjort en grundlig genomgång av skåpen kan vi konstatera följande;
Skåp nr 1 är huvudsakligen i originalskick när det gäller snickeriet.
Skåp nr 2 består också i sin helhet av gammalt virke men är kompletterat. Bland annat har skivan blivit utbytt antingen i nutid eller vid ett tidigare tillfälle.
Virkets struktur skiljer sig väsentligt åt i skåp 1 och 2 vilket tyder på att de har tillverkats vid två olika tillfällen och alltså ursprungligen inte har varit ett par eller tillverkats för en och samma beställning.
Skåp nr 2 är kompletterat i sargkanterna och på sidostyckenas nedre profilering, sannolikt för att anpassa två snarlika skåp till ett par. Kompletteringarna i sin helhet är kvalitetsmässigt sämre gjorda än det övriga snickeriet.
Måleriet är senare och beslagen är överlag kompletterade och sannolikt är även gångjärnen utbytta på bägge skåpen.
Det har cirkulerat rykten om att anledningen till att det har dröjt innan vi har kunnat göra en granskning är att skåpen skulle ha justerats/byggs om efter det att de visades på Antikmässan. Johan Ekström och den övriga Kvalitetsgruppen tittade på skåpen på mässan. Johans uppfattning är att det är samma skåp vi nu har granskat. Skåpens färg är identisk, inte heller avviker lukt eller andra intryck av skåpens restaurering. Det faktum att de kompletterade delarna är av sämre kvalitet snickerimässigt är också det ett tungt vägande argument för att det är samma skåp.
Sammanfattningsvis är det vår samlade uppfattning att Thunérs har sålt två mycket snarlika skåp från rokokotid som har anpassats för att se ut som ett par."

Den som är jag i ovanstående text är SKAF:s ordförande Erik Edelstam.

I artikeln i Antik&Auktion berättar Richard Thunér att pottskåpen var trärena när han såg dem hos Napoleon Antik i Ljungby våren 2014. Vidare säger Thunér "Jag bad Napoleon Antik att måla dem i en tidstypisk färg".

På frågan om det var rätt att kalla dem för ett unikt och äkta par pottskåp i högklassig rokoko, svarar Thunér:
"Ja det tycker jag. Ett par är ju två stycken. I min bransch är det vanligt att kalla två snarlika föremål ett par, de behöver inte vara identiska. Jag har säkert tio föremål på lagret som väntar på en kompis som
 finns där ute någonstans"
Thunér säger också följande till Antik&Auktions reporter:
"Det finns en skola som vill ha helt orörda antikviteter. Jag skulle gärna  hålla på med enbart det. Men det är så få grejer som är helt orörda. Det kommer inte ut fler sådana under ett år än vad som ryms i 1 mässmonter. Det går inte att leva på det"


Thunér svarar på ett sådant sätt att vi blir helt mållösa. Helt klart är att vi inte lever i samma värld.
Richard Thunér, om vi pratar om ett unikt par så har inte den ena av de två byggts om och anpassats!
Då det gäller SKAF och jurybedömd avdelning på Antimässan i Älvsjö så finns det INTE två skolor, vi uppmanar dig att ta en titt på nedanstående regelverk, något som du som styrelseledamot i SKAF borde vara medveten om. I synnerhet då SKAF på denna mässa är medarrangör, och då SKAF:s montrar alltid är jurybedömda.


Saxat från Allmänna utställarregler för Antikmässan i Älvsjö.* Antika möbler som helt eller delvis byggts om av äldre material och patinerats får ej utges att vara från "tiden". 
* Utställaren ska tydligt och väl synligt för mässbesökaren ange eventuella reparationer, bättringar av originalskick, föremålets ålder samt pris. 
Vidare uppmanar vi dig att göra ett studiebesök på Antikmässan i Brösarp, där finns mer än en monter med orörda antikviteter.


Öppet Brev till samtliga medlemmar i SKAF
Är det avlutade, nymålade möbler av hopplockade delar som vi kan förvänta oss att se i SKAF:s mässmontrar framöver?
Får vi se unika par som är snarlika och tillrättalagda för att passa ihop?
Inga som helst sanktioner mot de handlare som bryter mot SKAF:s etiska regler?

Kan verkligen den samlade antikhandlarkåren i SKAF ställa upp på detta?

Följande Antikföretag är medlemmar i SKAF
J.M Alfort Antikhandel, Åmells Konsthandel, Antiqvm, Berglöfs Antikhandel, Bowallens Antik,
Collectors Corner, Gallerie Donner, L Edelstam Konst & Antikviteter, Ekenstam Antik,
Engzells Antikhandel, Fahlnaes Konsthandel, Freidenfelts Antikhandel, Fryxells Antikvitetshandel, Galleri Frendberg, Gula Huset, Hoffmans Antikhandel, Högsmölla Snäckan, Jacksons, Jobsmyr Konst och Antikhandel, Knutsson Konst och Antikhandel, Lars Y Johanssons Smycken & Antikviteter, Larssons Antik, Larssons Konsthandel, Laserow Antik,
Lorenz B. Hatt Konsthandel & Antikvariat, Lundgrens, Modernity, Mollbrings Konsthandel,
Galleri Claes Moser, Napoleon Antik & Inredningar, Nordlings Antik, Gudrun Ödmann Antikhandel, Jan-Erik Öhgren Antikvitetshandel, Orangeriet Antik Trädgårdskonst, Windahl Fine Oriental Antiquities And Works Of Art, Rehns Antikhandel, Kurt Ribbhagen, Silver o Form, Johan Sjösten Antikhandel, Sjöström Antik, Skajs Antikhandel, Staaf i Lund, Stens Antik, Streco Orientmattor, Sweden Antique, Thunér Antikhandel, Tropius Antik, Tumlaren Antikaffär, Wexiö Scandinavian Gallery, JP Willborg, Zimmerdahl Antiques and Design, AntikWest Oriental Art & Design.



Ni kan läsa läsa om alla turerna i pottskåpsaffären i nedanstående länkar.
Antikhandeln skjuter sig själv i foten.
Pontus Silfverstolpe och pottorna
SKAF och Pottskåpen
SKAF och Pottskåpen del 2
Nästa kapitel i Pottskåpsaffären
Tystnad råder
Pottskåpet var förfalskat

Övriga länkar.
Aftonbladet
Styrelsens granskning av pottskåpen

Andra som skriver om pottskåpen.
Antikmonologen
Antique

5 kommentarer:

  1. Bra summerat om en affär som sent eller aldrig kommer att glömmas.
    Att handlare T inte visar ett spår av ånger inför det som varit och vad han ställt till för antikhandeln, antikhandlarna och antikkunder med tyder bara på dåligt omdöme och ett inte så litet stänk av en diagnos som börjar på P. Alla varningslampor lyser!
    Och det är inte P(ottskåp som åsyftas).

    AL

    SvaraRadera
  2. En månad har gått - ingen reaktion eller kommentar
    från SKAFs styrelse eller medlemmar på det öppna brevet.
    Hur ska denna tystnad tolkas??
    Ska Thunér betraktas som stilbildare?
    Nymålat, fixat och fuskat får passera?

    SvaraRadera
  3. Hittade en intervju med Rickard Thunér i en gammal tidning
    (ANTIKT nr. 1 2011 - en specialtidning från Gods och Gårdar).
    Han sa bland annat:
    "For mig är det otroligt viktigt att skicket är bra. Föremål får inte vara hårt renoverade. I England lärde jag mig att uppskatta skick, där är det närmast dödsstraff om något hårdrenoveras."
    Man kan undra, vad som har hänt med den lärdom!?

    Marie Nilsson
    Uppsala

    SvaraRadera
  4. Tur att han inte bor i England - då vore han . . . . . . .

    Anders L

    SvaraRadera
  5. Hej. Vår stora antikhandlarförening SKAF bör nog överväga namnbyte.
    Varför inte Antikhandlare utan gränser. / hej då

    SvaraRadera