Leta i den här bloggen

måndag 25 maj 2015

SKAF och Pottskåpen




Sveriges Konst- och Antikhandlareförening (SKAF) har ett bra regelverk för hur antikhandlare som är medlemmar ska uppträda, kunder ska känna sig trygga när de handlar hos en till SKAF ansluten handlare.
Om föreningen  kan man läsa följande på deras hemsida:

För närvarande har Sveriges Konst- och Antikhandlareförening 55 medlemmar med säte i Sverige och Finland. Föreningens medlemmar är verksamma inom vitt skilda områden som antika möbler, konst, silver, glas, smycken, mattor, porslin, design, böcker, allmoge och afrikansk konst. Medlemmarna tillhör Sveriges främsta experter inom sina respektive områden. Det som förenar dem är deras djupa kunskaper och inriktningen på kvalitativa föremål.
Sveriges konst- och Antikhandlareförening ställer stora krav på sina medlemmar och borgar för att kunden kan känna sig trygg med sina köp. För att vara medlem i SKAF krävs att den sökande följer föreningens etiska regler, har gedigen föremålskunskap och håller hög kvalitetsnivå både vad gäller föremål och service.

Frågan är om SKAF har spelat ut sin roll som ledande Antikhandlareförening? Det är många som har läst mina blogginlägg om de fuskande SKAF handlarna, pottskåpsaffären är numera världsberömd och på allas läppar.
Länkar till mina tidigare blogginlägg:

Antikhandeln sjuter sig själv i foten.
Pottskåpsaffären
Pontus Silfverstolpe och pottorna

Det första inlägget skrev jag i samband med Antikmässan i Älvsjö i mitten av februari. Många har hört av sig och stöttat mig i denna fråga sedan dess, inte minst medlemmar i SKAF, men det är väldigt få som har vågat gå ut och öppet vara kritisk mot de fuskande handlarna. Är det så lågt i tak i SKAF att man inte vågar kritisera en fuskande kollega?
Jan-Erik Ögren, Kalle Möller & Sonia Nilsson är  SKAF:s medlemmar som har varit kritiska till hur ärendet har hanterats. De har öppet gått ut med sin kritik och med förslag på vad som bör göras. En eloge till Er.

Nu har SKAF haft årsmöte. Jag har väntat länge på att SKAF skulle göra ett uttalande och har hela tiden tänkt att efter årsmötet borde man få reda på vad som ska hända. Men inte, istället får  Rickard Thunér fortsatt förtroende i SKAF:s styrelse. Det normala hade varit att det blivit en timeout så länge utredning pågår. (Utredning pågår fortfarande enligt en insatt källa).
Det är lite märkligt att Thunér tagit plats i den styrelse som ska besluta om eventuella sanktioner.

Styrelsen såg ut på följande sätt före årsmötet:

Erik Edelstam Ordförande
Arthur Aminoff
Theo Lundgren
Claes Moser
Fredrik Knutsson
Jan Ribbhagen
Pontus Silfverstolpe
Rickard Thunér
Sofia Silfverstolpe Generalsekreterare

Arthur Aminoff har vid årsmötet avgått som ordinarie ledamot och har enligt uppgift ersatts med Charlotte Strömstedt.I övrigt ser styrelsen ut på samma sätt när det gäller ordinarie ledamöter.

En förutsättning när man ska fatta beslut är att man tittar på ärendet, och går igenom det material som finns tillgängligt. Det är bara Edelstam och Knutsson som har visat intresse att se de bilder som finns. En eloge till dessa två som tagit kritiken och anklagelserna på allvar.
Jag har erbjudit SKAF:s styrelse att ta del av det bildmaterial som jag har, som visar att det är samma pottskåp som såldes på Stockholms Auktionsverk och som sedan bjöds ut i Årets Monter på Antikmässan i Älvsjö.
Jag har varit tydlig med att jag inte skickar några bilder via webben, då detta utgör bevismaterial.

Å andra sidan är det lite märkligt att Thunér som nu anklagas, inte ställt pottskåpen på styrelsens bord direkt i samband med att anklagelsen blev officiell.
Lika märkligt är det att pottskåpen inte snabbt som ögat visades upp på Aftonbladets redaktion med tanke på att handlaren hängdes ut på Aftonbladets första sida. Rubriken löd SVT:s Antikprofil i bråk om pottor.

Det normala hade varit att till varje pris rentvå sig, det vill säga om man hade haft rent mjöl i påsen. I stället har man varit helt tyst, ja, nästan tyst i alla fall, har hört på stan att jag av Thunér kallas en jävla avundsjuk kärring. Det är givetvis smällar man får ta om man sticker ut hakan. Det har även florerat rykten på stan att jag skulle ha backat i pottskåpsaffären, vilket jag  inte har gjort.

Förutom tystnaden har Thunér raderat bilder på sin hemsida där pottskåpen fanns avbildade, detta gjordes samma dag som Aftonbladets artikel kom ut.
Till dags dato har pottskåpen inte visats upp för styrelsen. För min del tycker jag att det har tagit alldeles för lång tid för att det ska vara anständigt, även om pottskåpen är sålda. Hur svårt kan det vara på en skala att låna tillbaka dessa för en oculärbesiktning, att man i styrelsens närvaro låter oberoende expertis och en expert från Stockholms Auktionsverk avgöra om det är samma skåp, eller om det finns ett tredje pottskåp. Ingen kvantfysik, precis som "en gammal lärare" påpekade.
Det har gått så lång tid att varje försök att förklara vad som har hänt kommer att ses som patetiskt.

Antingen har Thunér gått på en blåsning när han köpte pottskåpen av en annan SKAF-medlem eller så har han medvetet deltagit i förfalskningen av pottskåpet.
Hur som helst borde Thunér be hela antik Sverige om ursäkt. Detta har skadat hela branschen och det är inte mitt avslöjande som har skadat! Det är dags att sätta ner foten mot fusket om vi ska ha några antikhandlare kvar som värnar kulturarvet.

Många har undrat varför jag gör detta. Mitt svar är att jag värnar kulturarvet och ser allt fusk med antikviteter som ett hot mot detta, oavsett vem fuskaren är. Jag känner inte de fuskande antikhandlarna, utan det är företeelsen i sig som jag protesterar emot.  Fusket har eskalerat,  för varje år har det blivit mer och mer utbrett, inte minst på våra auktionshus och på antikmässorna. Det är utomordentligt illa när fusket har nått det absoluta toppenskiktet av antikhandlare, och dessutom är så öppet att det står förfalskade möbler på paradplats på Älvsjömässans jurybedömda avdelning.

Jag har i hela mitt vuxna liv varit intresserad  kulturföremål, började i unga år att följa med mina "farbröder" på auktion. De hade ett antik och auktionsföretag uppe i Umeå. Har tilldelats stipendium för mitt forskningsarbete om dekorativt allmogemåleri  från Västerbotten och Norrbotten.
Jag har medvetet låtit bloggen vara helt fri från reklam, vill inte vara tvingad till lojalitet mot någon aktör i denna allt mer smutsiga bransch. Är en gammal tant som tycker att det är roligt att dela med mig av den kunskap jag har fått genom åren. Är fortfarande nyfiken och kunskapstörstig då det gäller antikviteter, man blir aldrig fullärd och tur är väl det.

Min man Olof som jag givetvis har konsulterat då det gäller pottskåpen har varit medlem i SKAF. Han har läst konstvetenskap och etnologi.  Han har vunnit pris för bästa monter på Antikmässan i Älvsjö, på den tiden besökarna fick rösta på bästa monter. Han har ställt ut på alla stora mässor i Sverige.
Han är numera en gubbe som hellre spelar "prostatarock" på sin gitarr än sysslar med antikviteter. Såvida han inte hittar något trevligt barockföremål förstås, då blir det minsann fart på gubben.

Med denna lilla presentation ville jag ha sagt att vi ingalunda är några nybörjare då det gäller antika möbler.

Hoppas fortfarande på att SKAF tar tag i detta på ett kraftfullt sätt, man har ett ansvar för hela antikbranschen. Detta får bli mitt sista inlägg i denna fråga gällande pottskåpen. Jag är djupt besviken på att man under så här lång tid inte har agerat på något sätt. Vill inte SKAF ha en förändrig är det ingenting jag kan göra något åt. Men vi kan vara förvissade om att antikbranschen och Älvsjömässan aldrig kommer att bli sig lik.
Om inte föreningen kan stå för kvalitet  blir jag väldigt förvånad om medlemmar finner det meningsfullt att vara kvar. Det är just kvalitet och köptrygghet för kunden som är själva andemeningen och en förutsättning för SKAF:s existens som trovärdig förening.
Det är frågan om inte Älvsjömässan ska välja en annan samarbetspartner till nästa års mässa, det finns fler föreningar. Det är kanske bättre att FAK står på paradplats på mässan och har de bästa monterplatserna. FAK (Förenade Konst- och Antikhandlare) tog i alla fall tag i problemet med fusk. Det finns ingen mening med att SKAF:s utställare ska vara priviligerade när det gäller monterplacering.

Nog var det bättre förr...har ni hört det förut? Men nog ligger det allt väl lite sanning bakom uttrycket. Drar mig till minnes att Babbi Wallenberg som en gång i tiden hade ansvar för Antikmässan i Älvsjö,  kom till Helsingborgsmässan  och blev ordentligt uppretad av vad hon såg. Där fanns en massa nytillverkade kopior till salu. Nytillverkat hör inte hemma på antikmässor sa Babbi, och tog kontakt med Leif E Nilsson som ansvarade för Helsingborgsmässan, Åke Eriksson som ansvarade för Dalamässan och Karin Andersson som hade ansvar för Boråsmässan. Ur deras samtal föddes 1992 ett avtal som innebar att nya föremål inte fick vara med på deras mässor. Man accepterade inte heller antika möbler som "hottats" upp, byggts om, helt eller delvis nytillverkats av gammalt virke och patinerats för att se ut att vara från tiden.
För jurybedömda avdelningen gällde dessutom att alla eventuella reparationer och kompletteringar skulle redovisas skriftligt på föremålen. Beskrivningen skulle godkännas av juryn och mässledningen innan mässan öppnade. På kvalitetsavdelningen krävde man dessutom att all polykrom dekor skulle vara den ursprungliga. Man kan ju fråga sig varför man har frångått detta? På den tiden tilläts inga chabby chic målade pottskåp.
Om jag inte minns helt fel blev Hasse Larsson förbjuden att sälja ett par röda platåskor som han hade i en installation, dessa fick vara kvar i montern, men inte ha prislapp och absolut inte säljas på mässan. Varenda pryl synades av juryn och mässledningen.

Även branschtidningarna var bättre förr, I nummer efter nummer skriver Christian Wollin i Antik & Auktion om fuskande auktionshus och om fuskande antikhandlare. Jag saknar Christian Wollins granskning av branschen. I dag ser man inte röken av granskning. Nu  är det mer en regel än ett undantag att när branschtidningarna ska göra ett reportage från en antikhandel, nog sjutton lyckas man med konststycket att hitta just en handlare som inte har "riktiga" prylar i sitt lager, med andra ord nytillverkat. Det är påklistrade romber och stripor på de s.k "gustavianska" skänkarna. Chiffonjéer som kapats och blivit byråar. Stilmöbler som har hottats upp och förvandlats från kopia till original. Man har kladdat så mycket färg på möblerna att det är näst intill omöjligt att avgöra vad som är kopia eller original. Det finns inte en enda originalyta kvar, så bara ett tränat öga kan avslöja fusket.

Med dessa ord önskar jag SKAF lycka till med att återskapa det förlorade anseendet.


Läs kommentarerna på Pontus Silfverstolpes blogg. Länk till bloggen.







21 kommentarer:

  1. Mycket välformulerat!
    Anders L

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt bra skrivet! Jag hoppas att det blir en ändring till det bättre.Förmodligen kommer det att dröja till det blir ett generationsskifte eller att en annan branschorganisation blir tongivande. Jag var medlem i FAK under några år och där finns många kunniga och engagerade människor (det gör det säkert i SKAF också, men man väljer att sluta leden) som gör ett bra jobb.

    SvaraRadera
  3. Det är helt makalöst och pinsamt att SKAF inte agerat annorlunda, ska fuskare belönas? Jag kan känna att personer som gjort sig ett namn i branschen har en skyldighet att föregå med gott exempel. Hela denna historia får mig också att tänka på alla gamla antikhandlare som vägrar ta till sig ny kunskap, du vet de som känner sig tvungna att försvara sina felaktiga uppgifter med orden "jag har minsann varit i branschen i xx år så jag VET vad jag talar om".
    Alla kan ha fel och är man en god handlare så tar man till sig, gör om och gör rätt- Tyvärr så ser jag det som ganska osannolikt att T inte skulle ha vetat om vad det var för skåp han sålde och om så verkligen var fallet så känns det kanske inte helt seriöst att han ska kallas expert. Och, som du och flera andra sagt flera gånger: OM det hade funnits ett tredje skåp så skulle det hela vara ur världen om T bara visade upp det.
    Tack för att du orkar strida mot jättarna!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet och jag hoppas att denna sak inte kan tigas ihjäl!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skandalen blir större om man tiger, jag hoppas för alla seriösa aktörers skull att man tar itu med problemet.

      Radera
  5. Man ska inte kacka i eget bo.
    Den ärlige.

    SvaraRadera
  6. Bra text. Hoppas att SKAF nu utreder snabbt och stringent. Detta måste ur världen för alla parters skull.
    Mvh,
    Nicklas Cederqvist, Antikmonologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas jag också. Jag hoppas även på sanktioner mot de inblandade, det kan inte vara okey att sälja förfalskade antikviteter.

      Radera
  7. Är "näringskedjan" så pass ekonomiskt nödvändig för överlevnad att man är beredd att riskera hela antikbranschens anseende, vad får dessa människor i skaf ut av att inte göra ett dret och likt strutsen stoppa huvudet i sanden. Det betyder inte ett dugg att edelstam och Knutsson "verkade" intresserade av bilderna för det som hände var att thunér fick fortsatt förtroende av ryggdunkarna. Jag hoppas att folk nu har fått upp ögonen hur denna bransch fungerar för en del och att dom får ta konsekvenserna av sina handlingar.

    SvaraRadera
  8. SKAF måste inse att det här inte glöms i första taget och att det drabbar alla i branschen. Framförallt, tror jag, de mer exklusiva handlarna.
    Att inte ta tag i detta ordentligt nu vore pyramidalt korkat - och det tror jag inte lejonparten av medlemmarna i SKAF är. Korkade alltså.
    Om man med näbbar och klor försvarar en presumtiv fuskare riskerar man ett misstroendevotum mot hela antikhandlarkåren. Speciellt som den här historien sprider sig som en löpeld - utan att den som trampat i klaveret står blickstilla! Det funkade inte denna gången . . . . .

    Bar jobbat St Olof
    Anders L

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen, vem kan nu hysa något som helst förtroende för SKAF som en garanti för kvalitet och trygghet?
      Ingen - när man så här trampar ned sitt varumärke i gyttjan.

      Radera
    2. Om SKAF inte agerar är det korkat. MVH Lars Bengtsson

      Radera
  9. Bra skrivet . Jag trodde och hoppades att T och pottskåpet skulle deporteras till sibirien där de hör hemma men SKAF verkar ha blivit en förening för inbördes beundran SKÄRPNING!!!!!!!!!!
    Graninge antik

    SvaraRadera
  10. Ja nu pratas det också utanför branschen också, man är förvånad att en antikexpert
    I Antikrundan ägnar sej åt sånt här bluffmakeri. Historien är ute bland många av
    De lite exklusivare köparna tydligen, alltså SKAF kunder. Det tycker jag är bra.
    Alla antikintresserade borde ta del av detta elände som en aktör ställt till med.
    Sanningen raderar nog ut vederbörande, om han själv inte vill ta sitt ansvar.
    Antikhandlaren det gäller har ju redan förstört tillräckligt för övriga i branschen
    Med sina flertal övertramp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet som man kommer att få leva med är att det som publiceras på webben alltid kan sökas. Jag roade mig med att googla SKAF igår, blogginlägget om pottskåpen kommer upp som en av de första sökresultaten, före SKAF:s egen hemsida.
      Det blir lite svårt att tysta ner affären, alla förväntar sig att SKAF ska agera i frågan. Då det gäller Antikrundan borde ju vederbörande plockas bort.

      Radera
  11. Har man hört nåt mer vad som händer inom SKAF?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte hört något sedan årsmötet.
      Någon läsare kanske vet vad som händer och sker.

      Radera
  12. Läs kommentarsfältet på Barnebys blogg.

    https://www.barnebys.se/blogg/artikel/48649/

    SvaraRadera
  13. Jag hoppas verkligen inte att detta är ditt sista inlägg i frågan! Fortsätt ligg på!

    SvaraRadera