Leta i den här bloggen

onsdag 11 februari 2015

Antikmässan Älvsjö 2015 - Vernissage


Idag öppnade 2015-års Antikmässa i Älvsjö. Jag fick intrycket att publikanstormningen inte var lika stor som tidigare år. En hel del fina antikviteter finns förstås på mässan, Men ska jag vara helt ärlig  så är det en hel del mischmasch som serveras en penningstark kundkrets som inte  har helt koll på vad de köper. Till detta ska jag återkomma i ett senare blogginlägg.

Nykomlingar från Norrbotten var en glad överraskning på Antikmässan i Älvsjö 2015
Det finns inget roligare än att titta på fina kulturföremål, Riktiga antikviteter som inte är fördärvade får hjärtat att slå lite extra. Hezekielssons Antik från Boden som är förstagångsutställare på Älvsjö hade härliga allmogemöbler i sin monter. Förutom att Norrländsk allmoge kan vara otroligt vacker är den aldrig  maskstungen, man slipper de små otäcka maskhålen som gör att  saker blir helt förstörda.







Vackert golvur från Norrbotten

En gungstol i barnstorlek

Vackra empirestolar från Norrbotten.


Fina kulturföremål hittar man hos Stens Antik, Knutssons Antik och Konsthandel, Lars Lindgren Antik o Böcker, Patriks Antik,och Konst och Kultur från Storvik.


Även om det inte var så många besökare så var det i alla fall trevlig stämning. Ett och annat bekant ansikte syntes i vimlet. Här Skansens Jonas Wahlström som tittar in i en monter med uppstoppade djur.






Joacim Bengtsson och Sonja Nilsson kända från antikrundan i ömt famntag


Titta gärna in på mina andra blogginlägg från Antikmässan i Älvsjö
1900-tals Design
Antika guldkorn
Antikhandeln skjuter sig själv i foten




6 kommentarer:

  1. Det är svårt att avgöra vem som är sötast, Joacim eller Sonja.
    Tyvärr har jag ingen möjlighet att besöka mässan i år, det plågar mig lite.
    Jag ser fram emot nästa blogginlägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att de är söta båda två.

      Radera
  2. Hoppas du ger lite kritik som förut om flera handlare som lurar folk,Vitrinskåpar som är fixade,som inte alls är i vitriner fr början,ett skåp svartmålad rokoko hos Rembo antik o inredningar,skåpet hade jag kunna köpa för 4000kr sen vandrade den till dalarna o står i mässan som vitrin o priset ca 80 tusen kr,skurkar största delen handlare,men visst finns det kvar kunniga o seriösa kvar med,skriv gärna mycket om fusket,många läser din blogg,jag är alla fall tacksam att du har vågat öppna munnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även i år blir det svidande kritik, som vanligt avslutar jag mässreportage- serien med lite beska droppar.

      Radera
  3. Jag undrar om anonym som kunde köpt det svarta rokokoskåpet för 4000' som nu stod i antikt&inredningars monter, var det då med träspeglar i dörrarna och inte som nu med glas? som jag kunde tolka texten så skulle detta isf. vara ett falskbygge som vitrinskåp. Inte kan man väl tro att handlaren upplyst om detta eftersom priset nu var 80' men vem vet allt går tydligen att sälja...synd bara om dom få handlarna som försöker sälja orginal men får kämpa mot oseriösa som tyvärr spär på det dåliga ryktet handlarna redan har idag. Jag kan bara se en utväg ur detta och det är att arrangörerna av mässorna ställer krav att byggen ska redovisas/förbjudas, med straff om utställarförbud om inte kraven efterföljs.

    SvaraRadera
  4. Det var träspeglar i dörrarna,jag tycker att det har gott för långt att folk luras så,kriminellt rakt ut sagt,tycker det helt okej att renovera o ändra lite,men viktigaste!!!informera kunderna skriftlig

    SvaraRadera