Leta i den här bloggen

fredag 7 november 2014

Lågvattenmärke när Östersunds Auktionsverk hade kvalitetsauktion

Höstens kvalitetsauktioner är i full gång. Många auktionshus, stora som små, har sina kvalitetsauktioner så här års när vintermörkret börjar falla. Man är alltid lika förväntansfull, i alla fall jag. Även om min plånbok sällan räcker till några inköp, är det alltid lika roligt att se trevliga kulturföremål.
Men emellanåt blir jag ganska så illa till mods när jag ser auktionskatalogerna. Östersunds Auktionsverk står för det absoluta botten-nappet det här året. Mängder med nymålade föremål bjöds ut till försäljning. Föremål som målats och patinerats för att de ska se äldre ut. Det var inte bara föremålen som var undermåliga utan även katalogtexten var under all kritik.

Vad sägs om dessa föremål?

Katalogtext: 1391 Dryckeskärl, org målat 1700-1800 tal, h: 30 b: 30 cm
Katalogtext: 1630 Bägare, skuren 1700-1800 tal, diam: 8 h: 13 cm Kostade köparen 3200 kr + provision!
Till det lite mer humoristiska inslaget hör katalogbeskrivningen på den lilla saxen till höger i bild .                                          
1620 Björnsax, 1700-1800 tal, barnmodell L: 14 h: 6 cm I övrigt ska jag tillägga att det fanns inte så mycket att skratta åt.

Dårskapen fortsätter....


Ett giftermål som inte borde höra hemma på en kvalitetsauktion




Inte heller den nygjorda hästen, kåsan eller kalken  hör hemma på en kvalitetsauktion. Som ni förstår skulle jag kunna göra listan hur lång som helst. Jag slutade räkna nymålade föremål när jag var uppe i 30 st.

Ska tillägga att auktionsfirman utsågs till årets företagare i Jämtland Härjedalen 2009

Om det är okunskap eller bedrägeri ska jag låta vara osagt.















4 kommentarer:

  1. Hejsan.
    Detta är groteskt. Samtliga föremål du pekar på är solklara -dåliga- förfalskningar. -I begreppets innersta bemärkelse.
    Jag har alltid hävdat att det är ett auktionshus skyldighet att inneha/besitta kunskaper nog för att kunna katalogisera det de saluför på ett KORREKT sätt. Så är icke fallet här.
    Östersunds Auktionsverk skall UPPENBARLIGEN i n t e syssla med något som benämns kvalitetsauktioner. Bedrägligt är ordet.
    Med vänlig hälsning,
    Nicklas Cederqvist,
    Antikmonologen.

    SvaraRadera
  2. Jag har en del gammal allmoge, främst från Jämtland. Efter alla avslöjanden om de etablerade auktionshusen har jag beslutat mig för att inte anlita dem.

    SvaraRadera
  3. Bäste Tungur Lukur!
    Det tror jag du gör alldeles förbenat rätt i. När ska auktionshusen fatta att de sågar av grenen h e l a branschen sitter på?
    Mvh
    Nicklas Cederqvist, Antikmonologen.

    SvaraRadera
  4. Buyer beware. Det gäller alltid!! Och - tyvärr så kan även de finaste auktionshusen vi har glömma information som antyder att ett objekt inte är det som det det utger sig för.

    SvaraRadera