Leta i den här bloggen

fredag 14 juni 2013

Forsbacka Wärdshus ett riktigt smultronställe

Om man tycker om kulturmiljöer är Forsbacka Wärdshus ett riktigt smultronställe. Det ligger inbäddat i en lummig herrgårdspark, har vackra rum och fantastiskt god mat.
Wärdshuset har anor sedan 1782, men mycket om inredningen är från jugendtid. På vägarna i matsalen hänger vackra porträttmålningar, i frukostrummet hänger en stor kollektion kopparstick av William Hogart 1697-1764, en av historiens allra främsta kopparstickare.

I entrén fanns ett fantastiskt fint dockhus, jag brukar  normalt inte gå igång då jag ser ett sådant. Det här var undantaget som bekräftar regeln. Det var ett av de finaste jag sett. Varje rum i dockhuset var genomarbetat in i minsta detalj.

Alla minns väl Astrid Lindgrens "Är du inte klok Madicken", den spelades in i vackra Forsbacka med sin  genuina bruksmiljö.

Forsbacka ligger mellan Gävle och Sandviken. Vill man ha en lugn och ro, äta god mat i vacker miljö ska man besöka Forsbacka Wärdshus.



Ett av rummen i dockskåpet. Ursäkta bildkvalitén på den här bilden men jag får skylla på min morgon trötthet.

2 kommentarer:

  1. Hej på Er däruppe ! Riktigt härligt ställe det där. Fina omgivningar. Åkte ni dit "bara" för reportaget eller ?
    Ni utvecklar eran blogg hela tiden ! Grattis till det !
    Hälsar Lars i Västerås

    SvaraRadera
  2. Hejsan!
    Hittade er blogg via er dotters...vi är båda ägare till yorkshireterriers. Jag är född och uppvuxen i Sandviken och min mor bor 7 km från Forsbacka...min far bor i Fredrika och min bror i Bjurholm...tänk att även bloggvärlden kan tyckas liten ibland :)Önskar er en trevlig midsommar!

    SvaraRadera