Leta i den här bloggen

onsdag 1 maj 2013

Kvalitetsauktion Dalarnas Auktionsbyrå

Jag har tittat igenom katalogen från Dalarnas Auktionsbyrå, som ska ha kvalitetsauktion den 5/5. Det finns mycket trevliga saker som ska auktioneras ut. Men jag må säga att jag blev lite förvånad då en bekanting dök upp bland auktionsgodset.
På Älvsjömässan i år fanns en fantastisk karmstol från Härjedalen. Jag visade en bild på karmstolen  i mitt allmogereportage. När jag nu tittade i katalogen från Dalarnas Auktionsbyrå hittar jag samma karmstol där. I de noteringar som jag hade från Älvsjömässan såldes karmstolen. Att den redan finns till salu igen är lite märkligt, men köparen kanske ångrade sig.. 
Vad som förvånar mig mer är att färgen inte ser ut att vara densamma, men bilder kan ju ljuga. Jag har inte varit i Dalarna och inspekterat karmstolen. På Älvsjö mässan hade karmstolen en framtagen originalfärg i en klar orange nyans (målad med blymönja), nu ser färgen ut att gå i rosa, märkligt som sagt om det inte är bilden som ljuger. Jag har jämfört de båda bilderna och som jag kan se är det samma karmstol, de små skador som finns på snickeriet vittnar om det. Det skulle vara roligt om någon som har varit i Dalarna och tittat på visningen kunde skriva några rader som en kommentar här på bloggen.
Så här ser bilden ut från Dalarnas Auktionsbyrå.

Så här såg den ut när den såldes på Älvsjömässan.

16 kommentarer:

  1. Färgen ser suspekt ut , / Lasse J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med om att färgen ser suspekt ut. Det ser ut som om man har lagt på färg och att man sedan har patinerat. Jag hoppas verkligen att det är bilden som ljuger. Jag älskar den orangea färgen som blymönja ger. Lasse har du varit på visning och sett karmstolen?

      Radera
  2. Du har nog rätt då du tror att något har hänt med färgen sedan Älvsjö, ytan känns inte bra. / Greger

    SvaraRadera
  3. fy va arg jag blir om dom målat om denna stol.... : ( det gör man bara inte...............

    SvaraRadera
  4. Vad jag vet så har inget hänt med stolen efter älvsjömässan,jag inspekterade stolen i älvsjö och stolen var mer rödrosa i färgen eftersom den varit övermålad med vit färg som är framtagen.Bilderna visar en mönjefärg och en rödrosa och jag upplevde inte stolen som mönjefärgad i älvsjö och den är fortfarande idag rödrosa.Troligen har den vita färgen suttit lite hårt vid framtagning och blekt orginalfärgen till den nuvarande kulören som är lite "transparent",man kan se små partiklar av vitt i porerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inspekterade också stolen på Älvsjömässan då det var en av mina absoluta favoriter där. Stolen var på Älvsjömässan mönjefärgad! Ska tillägga att blymönja är en favoritfärg för mig. Jag älskar den klara orangea färgen. Jag avskyr däremot rosa. Stolen har precis som du säger varit vit en gång, vilket också framgår av de båda bilderna om man förstorar dem. Jag har genom åren skrapat och tvättat fram färg på åtskilliga möbler som ursprungligen har varit målad med blymönja. Jag har aldrig fått fram någon rosa nyans. Är stolen idag rödrosa har något hänt! Jag tog många bilder på stolen på Älvsjömässan med olika objektiv och på samtliga bilder är stolen orange till färgen. Kan även tillägga att jag för inte så länge sedan genomgick en större synundersökning och läkaren förundrades över hur exakt jag såg färger, vilket han påpekade var rätt så ovanligt.

      Radera
  5. All ära till er granskning och research,men var försiktig med era tankar påståenden.Jag tänkte reda ut detta åt er eftersom jag är ägare till stolen och har lämnat in den,det har absolut inte gjorts något åt stolen,bilden är missvisande mörk,den har sin ljusa färg i original kvar,precis som på mässan,vilket man kommer se om man besöker visningen,man måste förstå att foto och ljussättning kan vilseleda betraktaren,så som det tydligen blev nu,det gäller att vara försiktig,och inte förhasta sig med sina misstankar offentligt,och framförallt är det farligt att bedöma något på ett foto.Jag köpte stolen på älvsjömässan och sedan hade jag den även i vår egen momnter till försäljning de sista dagarna.Detta är en mycket bra stol och den hade många intressenter på mässan.Du undrar även varför man köpt stolen och sedan säljer den,det kan ju förefalla sig självklart när man är antikhandlare.Förövrigt är detta ett vanligt beteende hos antikintresserade när det kommer ut bra grejor,då ska det granskas och man tror alltid det värsta,detta kan ibland gå till överdrift.Nu vet ni hur det ligger till med stolen,och ingen behöver vara"suspekt"mer,nöjda och glada,och alla kan sova gott!

    Kalle/Era Antik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag skrev i mitt inlägg bilder kan ljuga, har stolen sin mönjeröda färg är allt frid och fröjd. Jag skrev också att jag inte hade sett den på visningen, men bad bloggläsare att komma med synpunkter. Tack för ditt inlägg Kalle.

      Radera
  6. Jag har granskat stolen och har några direkta frågor till den kunnige ägaren som nu trätt fram. Hur har man kunnat bevara de blyertstreck som finns på sitsen, som om man är lite kunnig direkt går att härleda till sätets tillverkning. Med tanke på stolens i övrigt professionella tillverkning, måste jag tillstå att det är lite märkligt och oförklarligt. Jag måste säga att stolen är unik i sitt slag alternativt har ett utbytt säte, vars passform inte helt rimmar med det annars så säkra formspråket och stolens övriga fantastiska utstrålning med sina skärningar. Fanns det inte en person i de trakterna som skar och framställde likvärdiga stolar under senare delen av 1800-talet? Eller har jag drömt det. Behöver naturligtvis inte betyda att den personen i fråga just har gjort denna stol. Jag kan dock konstatera att under mina snart trettio år som hängiven samlare och besökare på både museer samt deras annars katalogiserade och undanstoppade samlingar inte sett något liknande i det avseendet. Inte likt de möbelsnickare som var verksamma i Härjedalen med omnejd under den period stolen vill ge sken av att härstamma ifrån. Naturligtvis förstärks blyertsstreck då de målas över med blymönja rent kemiskt, men virkesstrukturens slitage borde vara i samspel med det övriga slitaget på stolen som i annat fall kan tänkas vara framställt. I vart fall kan inte både och förekomma. Alla är inte lika petiga som jag och stolen finner säkert en nöjd ägare som kommer att värdesätta den på sitt vis. Kontaktade den som saluförde stolen på stockholmsmässan, som tydligt betonade att stolen sålts till en privatperson, då jag frågade om stolen fanns kvar och var till salu. En intressant vinkling och kommentar, där den berörde inte kan ha funnit några sakliga skäl att fara med osanning eftersom frågan ställdes såsom den gjorde. Allt detta sammantaget med nuvarande ägares häftiga och hotfulla reaktion stämmer till eftertankar och kommer sannolikt ligga till grund för mina framtida relationer mellan så kallade antikhandlare. Kan konstatera en uppenbar diskriptans mellan dem som handlar och de som värderar föremålen till vad de är och ser sig som förvaltare av historiens vingslag. Allt är inte bara pengar. Då har man blottat sin okunskap och befäst sin närighet. Kort sagt saknas då rätt drivkraft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det stämmer som du säger att det var flera snickare som gjorde liknande stolar i Härjedalen. Olof Halvarsson (Lill-Ola i Dalen)från Vålådalen som kan ha varit elev till Jöns Ljungberg tillverkade stolar. Han var verksam fram död 1864.

      Radera
    2. Svar till "anonym" 3 maj.
      Egentligen är det bortkastad tid för mig att svara på detta inlägg,då jag tycker att det hela är löjligt.
      För det första är det beundransvärt att någon som ännu ej "trätt fram" lägger ned så mycket möda,då stolen sannolikt inte verkar uppfylla dina krav.Jag tror nu att vi alla sitter förväntansfulla av spänning och väntar på ett utlåtande från dig vem som tillverkat stolen,och under vilken tid,då du borde vara rätt person att svara på det,med din gedigna kunskap och erfarenhet.Är det någon här på bloggen som har påstått något om stolen,te.x tilverkningsår m.m.som du kritiserar,frågan det handlade om var om den är i samma skick nu som den var på mässan?Andra påståenden får auktionsbyrån svara för,det har uppgetts att stolen är från 1800-talets första hälft,dvs tillomed 1850,viket också är mycket sannolikt.Att sitsen skulle vara senare än stolen i övrigt är ju högst osannolikt,det får mig verkligen att tvivla på den kunskap du påstår dig besitta,då det omålade träet under sitsen är enhetligt med tex sargen.Vad menar du med att blyertsstreck förstärks om man målar över med mönja?Det förstår jag verkligen inte stolen är helt obehandlad och naturligt åldrad under sitsen och där det står bla"Ljungdalen" med blyerts.Du ville även ha svar på det du "kollat upp"att stolen såldes till en privatperson på mässan,det stämmer,jag köpte den privat och jag säljer den nu privat,inget konstigt med det.Man måste ju ändå fråga vad det har med stolen att göra,och vad du har med det att göra egentligen?Varför uttrycker du dig att någon skulle fara med osanning?Jag har talat med många handlare,som ofta får konstiga frågor från de som säger sig vara spekulanter och ställer frågor om föremålet finns kvar,vad man sålt till vem osv,detta har handlat om ren nyfikenhet och spekulationer av ofta icke potentiella kunder.Vad jag förstår så var du intresserad av stolen,annars har du väl knappast ringt och frågat om den fanns kvar och var tillsalu förstås,det var ju synd,men nu har du ju tur och har chansen igen att köpa stolen,säkerligen till ett lägre pris än på mässan pga denna debatt,bara att bjuda!Din bedömning att jag skulle uppträtt hotfullt i mitt förra inlägg kan man ju också fundera över.Som du skriver om förvaltare av historiens vingslag ska du nog se samlarna och museerna som de främsta inom den kategorin,inte antikhandlarna.Bör förklara att iden med handel är att köpa och sälja för att tjäna pengar,hur hemskt det än låter.Men att beskylla antikhandlare för att de skulle ha okunskap om sina föremål bara för att de köper och säljer vore knappast rättvist.Hur dina framtida relationer till handlare kommer att se ut kan jag inte svara på,men branschen ser ut som den gör och även du får nog vänja dig vid det.Ibland undrar man om folk är ute efter att sabotera för de som lämnar in sina föremål på auktion.Jag kan inte undgå känslan av de historiska vingslagen av den svenska avundsjukan.

      Kalle/Era Antik

      Radera
  7. Det är en helt fantastisk karmstol och ett stycke Svensk kulturhistoria av hög klass. Att karmstolen är från Härjedalen råder det ingen som helst tveksamhet om. Och enligt nuvarande ägare så är det bilderna som inte återger färgen på ett korrekt sätt.

    SvaraRadera
  8. Hejsan.
    Kul med lite debatt bland er allmogenördar! (Jag gillar också allmoge..!) Jag har lite mer åsikter om "Kvalitetsauktionen" i Borlänge. Se min blogg "Katastrofal Borlänge-Kvalitet"...
    Mvh,
    Nicklas Cederqvist
    Antikmonologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titta in på Nicklas blogg. Här är länk till inlägget om Borlänge.
      http://antikmonologen.blogspot.se/2013/05/katastrofal-borlange-kvalitet.html

      Radera
  9. Ni som diskuterar färgen på stolen, har ni hört talas om färgbalans? Ett viktigt ämne när det gäller digitalfoto.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dalarnas Auktionsbyrå borde onekligen ha använt sig av färgbalansverktyget som finns i de flesta lite bättre bildredigeringsprogrammen. Idag då mycket av budgivningen sker via internet och kunden aldrig har inspekterat föremålet på plats är det viktigt med någorlunda korrekt färgåtervinning. Jag skulle bli helt vansinnig om jag trodde mig ha köpt en rosa stol och fick en orange eller tvärtom.

      Radera