Leta i den här bloggen

torsdag 10 januari 2013

Allting har sin tid...

För er som undrar varför det har varit så få blogginlägg ett tag, ska jag berätta vad det beror på. Vi har alldeles "snöat in" på några väldigt intressanta dokument från 1600 och 1700-talet, som rör vår hembygd.
Både jag och herr sanktolof har ett svårartat intresse för hembygdsforskning, och har vi väl börjat titta på intressanta historiska dokument, har vi svårt att släppa taget. Att läsa dessa dokument är som att lösa ett mycket svårt korsord, man löser en bokstav i taget och till slut får man en helhet. Många dokument från den här tiden är ofta skrivna på ett sådan sätt att man har blandat in  tyska och latin i det Svenska språket, ibland även franska, vilket gör att det inte är helt lätt. Men ack så spännande...



Jag lovar att jag då och då ska släppa forskandet, för att förhoppningsvis göra intressanta blogginlägg.
Glöm inte Antikrundan som startar i kväll.

3 kommentarer:

  1. Berätta gärna mer om dokumenten också. Ser väldigt tilltalande ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dokumenten är spännande, det handlar om diverse tvister om äganderätt i bl.a Östergraninge. Jag får återkomma med en mer uttömmande redogörelse när jag har tolkat skriften i sin helhet.

      Radera
  2. Låter intressant. Jag är själv släktforskare och vet att några av mina gamla anor kom till Graninge 1750 från Tyskland. Väl i Graninge skriver man livstidskontrakt. Det rör sig alltså om smeden Angermund med familj.

    SvaraRadera