Leta i den här bloggen

tisdag 4 december 2012

Små rara ting i kuriosakabinettet...

Det är något speciellt med små rara ting, det behöver inte vara dyrbara ting, bara de har en själ. Halva sanktolof är ganska förtjust i små ting, och älskar att möblera om i ett litet skåp full med små saker. Innehållet i skåpet varierar, saker byter plats och byts ut. Det senaste tillskott i det lilla skåpet är en samisk rotkorg från 1700-talet, och ska sanningen fram så tycker även jag att denna enkla rotkorg är rätt så tilltalande.
Så här ser det ut just nu i vårat "kuriosakabinett".


Lapska / Samiska rotkorgar uppmärksammades redan av Johannes Schefferus. I sin bok ”Lapponia" från 1673, skriver han, att konsten att binda rotkorgar är ”för lapparna säregen och överallt känd, enär intet annat folk finnes, som kan tävla med dem härutinnan”.  Det är jag benägen att hålla med om, de samiska rotkorgarna är de förnämligaste i världen.



3 kommentarer:

  1. Gamla saker har själ.....speciellt dom som är använda mycket.

    SvaraRadera
  2. Men titta så fint det ser ut. Påminner mig om mitt prylskåp jag hade som barn. Där möblerades det också om i tid och otid.

    SvaraRadera
  3. Det är något visst me små saker, ni har god smak. Lasse J.

    SvaraRadera