Leta i den här bloggen

söndag 23 september 2012

70-talets färger i höst

Jag mår illa av all s.k "shabby chic". Vart man än tittar, i inredningstidningar, på mässor, i kataloger etc. har man nästan blivit "snöblind". Samma gråvita nyans överallt. Det är så befriande att färgerna återigen erövrar våra hem. Jag ser fram emot en starkare och klart lysande färgpalett. 70-talets färger som orange, grönt, blått, turkost och lila är färgerna för hösten, och jag hoppas färgtrenden blir lika långlivad som den vita har varit. På möbelsidan är det blandning av material som gäller, ädelträ, krom, glas, plast. Förhoppningsvis ser vi nu det som är slutet på eran som så effektivt har förstört många fina antika möbler, då mycket har kundanpassats och målats i grå-vit nyans.

Textiler är viktiga i ett hem, här är två som sätter färg på vilken interiör som helst.

Marimekko, design Maija Isola

Ett nytt men 70-tals inspirerat tyg från IKEA, Fredrika heter tyget som säljs för 49 kr/m
Lampor hör hösten till.....

En riktigt snygg lampa från Bergboms med plastskärm och metallfot.
Lampfot i jakaranda med glasdekor passar utmärkt in i höstens färgtrend.
En skön tv-fåtölj kan man inte vara utan när höstmörkret faller på.

Ägget av Arne Jacobsen


5 kommentarer:

  1. Den orangea lampan är verkligen snygg!

    SvaraRadera
  2. Instämmer ...vitt vitt är ju så opersonligt och för mig blir det sjukvårdskänsla...nej fram för glada färger...Bergbomslampan hade gärna fått flytta in hos mig :-)

    SvaraRadera
  3. Åh vad jag håller med dig. Shabby chic är så intetsägande och konstlat.
    Lampan är verkligen läcker. Kan tänka mig att det blir ett underbart sken.

    SvaraRadera
  4. Visst är lampan läcker, och den ger ett väldigt fint sken. Det är så skönt med varma färger när höstmörkret faller.

    SvaraRadera
  5. Håhå, vitt är en bra bas när man vill framhäva något; suverän kuliss till antikviteter kan jag lova! Att 1800-talsbyårer målas vita och ANVÄNDS är i mina ögon bättre än att de står oanvända i originalskick och förfaller i något uthus. Men vad vet jag...jag är ju inget proffs...
    S

    SvaraRadera