Leta i den här bloggen

måndag 13 augusti 2012

Prisbilden på Allmoge vs. Retro

Det finns de som hävdar att intresset för antikviteter aldrig har varit större än vad det är nu, andra säger att intresset är på väg tillbaka. Jag ser detta som ett desperat försök att lobba för föremål som intresserar en allt mindre skara. Det ska bli spännande att titta på Antikrundan i höst, jag menar då värderingarna på de antika föremål som visas. Jag anser att intresset för allmoge och antikviteter aldrig har varit lägre än vad det är just nu. Det är idag en liten skara som handlar de allmogeföremål som kommer ut på auktion. Prisbilden har dalat på de flesta allmogeföremål. Det finns givetvis undantag, jag skrev ju här på bloggen om en häst som klubbades för 88000 kr. Ett och annat antikt högreståndsföremål säljs också till höga priser. Intresset hos det yngre gardet, gäller i stort sett föremål från 1950-1980. Det är väldigt få personer under 40 som överhuvudtaget kastar ett öga på en antikvitet. Och det är kanske inte så konstigt, man köper saker som man har en relation till. Saker som man känner igen från mor och farföräldrar.Det har vi alltid gjort och kommer alltid att göra. Allmogesamlarna som har hållit prisbilden uppe, är i stort sett så gamla att de snart står i kö för äldreboende. Allmogetrenden har varat under många år, nu är det nya vindar som blåser. En pinnsoffa från 50-talet är idag dyrare än en allmogesoffa från 1800-talet. Trist och vemodigt kan man tycka. Å`andra sidan kan de som verkligen gillar allmoge och antikviteter fynda.

Soffan här ovan är en Florida från Bröderna Wigells, klubbades för 4300 kr på Bukowskis Market. Allmogesoffan på bilden här nedan är från 1800-talets första hälft och klubbades för 2300 kr också den på Bukowskis Market. Bilderna är hämtade från Bukowskis Market.


9 kommentarer:

  1. Jag är helt enig. De riktigt gamla möblerna går inte för mycket pengar i förhållande till de som är tillverkade på 40-50 talet.
    Sen är ju 50 talet väldigt hypat just nu och har varit ett tag. Så det kanske vänder även på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en känsla av att ju trendigare en sak blir ju snabbare vänder det. Men jag tror absolut att 1900-talet har kommit för att stanna. Då jag tittar på auktions resultaten ute i Europa ser jag att Art Decon är väldigt dyr. Tror att det blir nästa stora trend även här.

      Radera
  2. Jag personligen tycker att antikviteter är minst lika vackra - i rätt sammanhang. Och det är en av anledningarna till att jag tror att retro slår antikviteter i popularitet idag. De flesta har inte råd att bo så stort och även om jag tycker att rokoko är otroligt vackert så har jag svårt att få plats med svulstiga matgrupper och bulliga byråer i min lilla tvåa. Här gör det sig klart bättre med smäckra femtiotalsmöbler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är antikviteter lika fina, men som du säger är det ofta stora och klumpiga möbler som inte får plats.

      Radera
  3. Nja, det som är "nytt" blir "spännande", utom för den som upplevt aktuell tidsepok..
    Så vi som var med på 50/60-talet har nog svårt för perstorpsbord och stringhyllor:)
    S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte ett dugg svårt med vare sig stringhyllor eller perstorpsbord. På rätt ställe blir det fint, och inte minst praktiskt.

      Radera
  4. Även om jag gillar mitt 50-tal så kan jag hålla med om att det är lite snett. Ett hantverk som tagit en snickare dagar att göra är billigare än en fabrikstillverkad möbel a´la IKEA... Ur led är tiden! By the Way... har du kollat ang. Konsumskylten??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan man tycka att tiden är ur led, ang. Konsumskylten ska vi besöka orten inom de närmaste veckorna. Jag ska gå in och höra mig för och ta telefonnummer om den är till salu.

      Radera
  5. Jag tror lite som trillivippa, de äldre möblern är så fina, men så många har inte plats för dem.

    SvaraRadera