Leta i den här bloggen

torsdag 2 augusti 2012

Loppisfynd - Kanna från Rörstrand

Vad tröttsamt det är med datastrul! Datorn gick sönder i det senaste åskvädret. Har nu startat upp en gammal pc, modell "antik". Hade glömt hur krångligt det var med pc, har haft Mac de senaste åren. Ni får bereda er på att bildkvalitén inte kommer att vara den bästa. Jag känner mig inte bekväm med de programvaror som den gamla burken innehåller. Som jag skrev tidigare har vi ingalunda legat på latsidan. Vi har köpt en hel del roligt den senaste veckan. Idag får ni hålla tillgodo men en liten Rörstrands kanna med lock, Frati heter modellen som är ugnsfast. Vem som formgivit kannan är för mig okänt. Någon av er som läser kanske vet vem formgivaren är? Kannan inhandlades hos Lenas Loppis i Ledinge för hela 10 kr. Lena har nog  Sveriges billigaste loppis. Ledinge ligger i Graninge inte så långt ifrån bruket.




7 kommentarer:

  1. Aldrig sett den dekoren tidigare. Så jag kan inte hjälpa till med några namn. Men det var en skön dekor.

    SvaraRadera
  2. Jag känner inte heler till vem som formgivit kannan men den var jättefin! Ett riktigt fynd!
    Loppishälsningar, Kristina

    SvaraRadera
  3. Kan det vara Marianne Westman som formgivit? För den där tomaten ser precis ut som den på hennes serie Dinera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska undersöka det vidare, men det ligger något i ditt påstående. Du har helt rätt i att tomaten ser ut som den gör på Dinera

      Radera
    2. Det är som ni skriver en liknande tomat som finns på Dinera. Men MW har inte gjort Dinera heller

      Den (och denna kannan) är typiska för de dekorer som skapats av Rörstrand för att efterlikna den då mycket populära picknick/Pomona. Det sägs att MW inte ens var i Sverige när dessa gjordes men att Rörstrand ville fortsätta rida på hennes våg. Det finns många fina dekorer som påminner om hennes stil.

      Dinera är målad av en för Rörstrand okänd målare. Kanske han/hon målat även denna kanna.

      Radera
    3. Tack snälla för klargörandet.

      Radera