Leta i den här bloggen

lördag 5 maj 2012

Inget innovativt inom inredningsdesignen

Vad är det i vår tid som kommer att göra avtryck på design himlen? Jag brukar besöka möbelaffärer med jämna mellanrum för att trendspana. Just nu känns det som om det inte händer någonting inom inredningsdesignen. 
När man tittar på möbler så är det väldigt mycket "retro" design. Likadant är det när man tittar på tapeter och textilier. Det känns som om man har sett det förut. Allt var inte bättre förr, men en hel del var bättre. Jag kan inte känna att jag förförs av det nya. Det var bättre hantverk på 50-60 talet, bättre material i alla fall när det gäller möbeltillverkningen.
Om man tittar historiskt på inredningsdesignen så påminner vår tid mycket om hur det såg ut för 100 år sedan. Då var det också en tillbakablick med stilar som nyrokoko, nyrännesans, nybarock etc. Just nu är 1900-tals designen aktuellare än någonsin. När får vi se något nytt och innovativt?

Golvlampan Lean designad av Jenny Bäck för Örsjö belysning. Bilden lånad av Örsjö belysning. Nog känns det som om hon har sneglat lite grann på Greta Magnussons Grossmans Grashopper som  designades redan 1947. Se nedanstånde bild.

Grashopper bilden hämtad från Bukowskis Market

Anton heter sideboardet eller skänken som Mio kallar det i sin katalog. Den kostar 6950 kr. Det här sideboardet känns väldigt mycket retro. Den är med all sannolikhet vitlackad p.g.a att materialet inte håller måttet, om man jämför med ett sideboard i teak från 50-60 talet.
Bilden är hämtad från mio.se  

3 kommentarer:

  1. Oj, vad jag gillar vad du skriver! Helt rätt. Vad är nytänk. Jag satt i morse och bläddrade i en bilaga och reagerade just på soffbord som var nya. Var tvungen att visa min sambo. ca 6000kr kostade det. Såg ut som ett bord från 50- 60 talet med hylla under. Fast säkert i mycket sämre kvalité. Jag är sååå glad att jag älskar och accepterar gamla saker. Köper dem med nöje. Går inte och kastar bort pengar på nya dyra saker. Tacka vet jag återvinning.
    En annan sak...tänk att hitta en grashopper :)

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Cathrin för dina fina ord. Det skulle inte vara så tokigt att hitta en Grashopper, men med prisbilden som är på dem nu skulle jag sälja med blixtens hastighet.

    SvaraRadera
  3. Otroligt dyra. skulle nog inte kunna unna mig själv att ha kvar en sådan dyrgrip..

    SvaraRadera