Leta i den här bloggen

söndag 20 maj 2012

Har lösöre inget värde?

Det har surrat en del rykten om hur en antikhandlare och loppishandlare förfar när han/de köper lösöre. Ryktet har gällt specifika loppishandlare i Kramfors området. Det är innehavarna av den största lopppisen i området. De tar betalt när de tömmer lösöret i ett dödsbo. Ryktet som har florerat är att man har begärt 20 000 kr för att tömma ett sterbhus. Ett hem som sedan en annan antikhandlare köpte. Jag tog detta rykte som argt förtal då jag första gången hörde det. Men i veckan var samma handlare i farten hemma i byn. Man begärde 4000 kr för att tömma ett hem! Det var väl lite mindre prylar än i det man begärde 20 000 kr för. Så min slutsats är att det  nog inte var förtal. Till saken hör att dessa handlare (det är flera kompanjoner) är absolut prisledande när de säljer sina varor. Och då inställer sig frågan är lösöre helt värdelöst? Så värdelöst att man måste betala för att bli av med det? 
Det är dags för skärpning, handlare som beter sig på detta vis skämmer ut en hel bransch. Självklart så ska sterbhusen få betalt för lösöret.
Det kanske är dags för boupptecknare att se över schablonerna då man räknar värdet på lösöret. Ju mer prylar man har ju mer kostar det att avyttra.
Så här ser det ut i de flesta hem som avyttras idag, teakmöbler från 50-60 talet, en tv, dator, glas o porlin etc. Ska det inte vara av något värde??? 

9 kommentarer:

  1. Har hört samma i sthlm. En firma sa att de behövde betala bil och flyttgubbar, så den kostnaden täcktes knappt upp av lösöret. Dvs de hämtade grejerna men betalade ingenting.
    Jag trodde det var idén att firmorna köpte upp, och själva betalade sin personal för att hämta. Men icke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också hört att det förekommer att sterbus blir skyldiga pengar fastän de tror sig sålt en en massa prylar. Dessa handlare är en skam för antikbranschen och bidrar till dess dåliga rykte.

      Radera
  2. Jag har aldrig tagit betalt för att tömma ett hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har heller aldrig tagit betalt, som jag ser det är det rena stölden. Det är klart att lösöre har ett värde.

      Radera
  3. Stackars människor som litar på sådana tjuvar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Människor som säljer ett dödsbo är många gånger mitt inne i ett sorgearbete och tänker inte rationellt och det är rent elakt att utnyttja en sådan situation. Om man inte vill köpa varorna bör man avstå, det finns alltid handlare som vill betala.

      Radera
  4. Det är inte första gången jag hör detta och jag blir lika förbannad varje gång.

    SvaraRadera
  5. Bra att ni tar upp detta ämne, det finns som sagt många skojare i branschen...
    Tant M

    SvaraRadera