Leta i den här bloggen

fredag 27 april 2012

Välgörenhets Loppisar - Prisledande

Jag vill göra tummen ner för alla välgörenhets loppisar som senaste åren har tenderat att bli prisledande inom handeln med begagnade varor. Dessa lopppisar får sina varor till skänks, och är många gånger mer än dubbelt så dyr, som butiker som köper in sina varor. En av de absolut dyraste loppisarna som jag har besökt är Pingstkyrkans Second Hand i Örnsköldsvik. Att de vill tjäna så mycket som möjligt kan jag förstå. Men är det verkligen en bra taktik att ta ut så höga priser? Jag har en känsla av att lagret ökar och ryktet säger att man är tvungen att tacka nej till att ta emot varor under högsäsong. Det bästa borde väl vara att ha hög omsättning på prylarna istället för att tacka nej på grund av platsbrist. Dessutom tror jag kunderna tycker att det är roligt om de får fynda någon gång. Man har skyhöga priser på det mesta och är något billigt får man en känsla av att det beror på okunskap, att man har inte sett någon toppnotering på just denna vara någonstans. Jag ska väl till deras försvar säga att priserna på böcker och kläder inte är dyrare där än på någon annan loppis. Priserna på glas o porslin ligger däremot långt över det normala. Som exempel kan jag nämna en ofärgad Fuga den kostar 195 kr i Örnsköldsvik. Jag köpte en i Sollefteå på en antikaffär för 90 kr och hittade en på loppis för 40 kr. Coloran kostar 525 kr. Som sagt tummen ner för välgörenhets loppisar som är prisledande.






10 kommentarer:

  1. Då ska vi väl också tillägga att Pingstkyrkan är den rikaste frikyrkan i Sverige.....

    SvaraRadera
  2. Glömde att de har ju gratis personal också.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker Ni som "vet" ska kolla fakta innan Ni uttalar Er!

      Radera
    2. Om man är kritisk till något inlägg är det bra om man är så rakryggad att man inte är anonym. Jag vet inte vad som inte är fakta?? Personalen är till stora delar volontärer, det är skänkta varor. Prisbilden är fakta.

      Radera
  3. Helt befängt kan jag tycka att det är! En av de lokala butikerna här i Västerås tackade nej till min 60-talssoffa i knallblått. En soffa som de skulle sålt samma dag den kom in i butiken. De kan vara mycket ojämna i prissättningen men de är inte så dyra som de i ert exempel.

    Loppisen som istället tog emot soffan kan i mitt tycke, till och med vara för billiga. Där arbetar personer med funktionshinder som tycker att detta är jättekul. Filosofin där är istället att varorna ska finnas på hyllan i max två veckor. De vill ha en stor omsättning på varorna och det finns alltid nyheter när man är där. Dessutom kan man väldigt sällan "ångra sig" och gå dit igen för att köpa en vara, för då är den såld. Kanon!

    Tack för ett bra inlägg. Jag ska nog också skriva om detta i min blogg! Folk vill fynda och blir så glada när de får göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tycka att dessa välgörenhets loppisar har en annan funktion att fylla, och det är att de som inte har det så gott ställt ska kunna hitta bra ha saker till en billig penning. Roligt om du också skriver i detta ämne, filosofin med att varorna inte ska finnas på hyllorna i mer än 14 dagar verkar ju lysande, tänk om fler tog efter det konceptet.

      Radera
  4. Slutat att handla på dessa ställen, lika med Erikshjälpen och Röda Korset.Det är så trist när samma prylar står på hyllorna vecka in och vecka ut....

    SvaraRadera
  5. Jag har också noterat prisutvecklingen under senare år i välgörenhetsbutikerna. Dom kan ofta ta ut mycket mer än vad jag någonsin kunnat göra i mina butiker. När Kupan öppnade vägg i vägg med min första butik hade de flera gånger så hög omsättning som jag.
    Månad efter månad. Då är det inte stor idé att hålla på.

    SvaraRadera
  6. Jag kan hålla med om ditt inlägg. Det är ännu värre när de även prissätter trasiga, naggade och skitiga prylar skyhögt...som sagt, de har fått dem gratis och de som jobbar där är ofta volontärer...och ja, det borde vara så att de som inte har så gott ställt kunde handla för en billig penning...bra inlägg!!!

    SvaraRadera
  7. Det jag kan dessutom tycka är tråkigt är när man ser tillverkarens namn men inte hur skicket är. Bara för att det är en Rörstrand så får man dessutom betala för krakeleringar, sprickor och grova naggar. På en av våra "välgörenhetsloppisar" hade de satt ut Eden-tallrikar i monter,där man antar att gräddan av fina saker ska hamna,men här kostade en helt oduglig tallrik 100 spänn(om jag inte minns fel). Och ibland är det inte komplett och ibland kostar en nyproducerad sak från IKEA det dubbla. Det räcker med lite retro-utseende,,,

    SvaraRadera