Leta i den här bloggen

onsdag 17 oktober 2012

Lågbudget kök

De senaste dagarna har huset varit i ett kaos. Olof fick en idé om att göra om köket. Ingen av oss är någon anhängare till traditionella köksinredningar, så då vi flyttade in kastade vi ut den köksinredning som fanns. In kom då allmogeskåp istället. Nu har allmogen åkt ut, och jag tycker faktiskt att köket blev trevligare, det blev mer rymd, och helt enkelt mysigare. Med väldigt enkla medel och för en ringa summa fick vi ett nytt kök. Inredningen som syns på bild har kostat ca. 3000 kr. Dyrast var hörnskåpet. Tilläggas kan att köket på inga sätt är färdigt, det är en ständigt pågående process. Väggar och golv ska få ny beklädnad.

Det här med möblering är något som kan engagera min käre make. Om ni jämför de båda bilderna ser ni att det har hänt en del. Nu är ju inte de två bilderna tagna i exakt samma vinkel, men bortsett från det kan ni säkert hitta minst 5 förändringar, kanske ännu fler.
En hörnsektion av Prydnohyllan från Bröderna Gustafsson i Viserum. Stolen är från IKEA och är formgiven av Bengt Ruda.

24 kommentarer:

  1. Vad fint det blev, håller helt med om att de traditionella köksinredningarna inte är så trevliga. Det blir mer personligt om man gör något eget. / Ann

    SvaraRadera
  2. Riktigt fint! Känner inte alls igen mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som jag har fått ett helt nytt kök. Jag förstår att du inte känner igen dig. Det gjorde inte jag heller när jag kom ner i köket i morse. Det är ju en fullständig rokad, men det känns befriande att den otympliga allmogen är utburen. Jag gillar allmoge, men köket är för litet för att det ska fungera.

      Radera
  3. Vilket lyft! :) Ser fram emot att se det på riktigt sen.

    SvaraRadera
  4. Vilken fin hörnhylla! Och de gröna gardinerna!Snyggt!

    SvaraRadera
  5. FINT! Vad duktig Olof är :-) Oj vad ni har hittat billiga möbler :-) Hörnskåpet är riktigt fint :-)

    SvaraRadera
  6. Riktigt snyggt. Underbar gardin. Jag blir riktigt avundsjuk! :)

    SvaraRadera
  7. Men hoppsan, jag vurmar för allmoge och min fråga blir mao ; var är då allmogeskåpet? Hur ser det ut? Är det till salu?
    Majsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allmogeskåpet är tyvärr inte till salu.

      Radera
  8. Du kan ju säga till om du tröttnar på gubben, för sådana karlar finns det inte så gott om. / Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet nog det, så jag håller hårt i honom.

      Radera
  9. Göran i Kramfors18 oktober 2012 kl. 18:37

    SUPERFINT! Väldigt mycket av min smak i det där! Måste få titta in nästa gång jag kommer till Graningebruk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst får du titta in Göran, du är Välkommen!

      Radera
  10. Det ser ju helt underbart ut. Kan inte påstå att jag sett ett liknande kök någongång. i love it!

    SvaraRadera
  11. Uppfriskande att någon vågar vara annorlunda. / Lars

    SvaraRadera
  12. Tack för alla fina kommentarer, det är lika roligt varje gång någon skriver en rad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjusigt hörnskåp. Vet du något om det? Vi har köpt en bokhylla i samma stil (svarta rör med mässingsknoppar) hos Micke.

      Radera
    2. Jag tror att det är samma tillverkare på eran hylla som på den vi har. Mer vet jag tyvärr inte. Förr eller senare dyker det upp någon uppgift och då ska jag meddela dig.

      Radera
  13. Kom in här när jag klickade mig omkring i rymden och såg ert fina kök! Gillar!

    SvaraRadera
  14. Vilket ljuvligt kök. / Lena

    SvaraRadera
  15. Fantastiska gardiner! Vem är designern?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet tyvärr inte vem som har designat, men någon kunnig läsare kanske vet?

      Radera
    2. Tack vare ditt julklappstips så började jag läsa Form från 1961 och hittade en annons för PRYDNOHYLLAN.
      Hittade den idag hos 50-talsjakten. Enligt uppgift där så var tillverkaren Bröderna Gustafsson i Viresrum. KUL.

      Radera
    3. Tack Kecke för informationen, det är alltid roligt att veta urspruket på föremålen. Som sagt i tidningen Form finns mycket "matnyttigt". Jag ska lägga till informationen under bilden.

      Radera