Leta i den här bloggen

tisdag 6 mars 2012

Bloggutmaning- Tekanna från Bauhaus en favorit

Nu är det dags för årets tredje bloggutmaning. Den här gången var det La mômes Old fashioned som har utmanat oss andra retrobloggare. Temat den här gången är Té och Kaffekannor. Jag tänker visa några av mina favoriter. 
Teservisen från Bauhaus är designad av Wilhelm Wagenfeldt ca. 1930 och är vår absoluta favorit. Den har följt med länge. Kopparna är supertunna och väldigt goda att dricka ur. Varje söndag dukas den fram.

Den vänstra kannan vet jag inte så mycket om annat än att jag tycker den är vacker till sin formgivning. Bodum kannan till höger använder vi nästan dagligen, tesilen är ute på vift, hittar den inte den är väl i disken någonstans.
Denna tekanna från Upsala Ekeby använder vi också till vardags. Vi är stora tedrickare och dricker alltid "Afternoon tea" här på Hällan.

5 kommentarer:

  1. Den sista kannan är en BE-tekanna i glasyren Alba, formmgiven av Arthur Percy för Gefle porslinsfabrik (Upsala-Ekeby gjorde mycket lite bruksporslin, bara vissa keramiktallrikar och lite annat). Din kanna ska ha en underkanna (varmvatten - spädning) så att det blir ett set, kolla mitt blogginlägg och bilden med Astra. Kannsetet kallas BEBE.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Benny för upplysningen, jag har varit inne och tittat på kannan.

      Radera
  2. Bauhaus-servisen är riktigt läcker!

    SvaraRadera
  3. Gillar också Bauhaus-servisen. Kul att få se några tekannor i glas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tycker väldigt mycket om Bauhaus-kannan, jag är svag för glas.

      Radera