Leta i den här bloggen

lördag 25 februari 2012

Vad vore livet utan ljus? Bloggutmaning- Ljusstakar

Så var det dags för årets andra bloggutmaning. Den här gången är temat ljusstakar. När jag tittade mig omkring här hemma upptäckte jag att det fanns en hel del av den varan.
Den första ljuskällan i bostaden var eldstaden. Sedan urminnes tider har oljelampan används som ljuskälla, den har i och för sig inte varit så vanlig i våran kultur. Här torkade man ljusved som man sedan gjorde lysestickor av. Dessa lysestickor satte man fast i vad vi norrlänningar kallar  en lyskäring, kärt barn har många namn.
Sedan kom talgljus och vaxljus, stearinljus började man inte använda förrän på 1870-talet. Idag har ljusen ingen större praktisk betydelse annat än som mysfaktor. Vad vore livet utan ljus?

På bilden ser ni en kollektion av lite äldre ljusstakar, samtliga är från 17-1800 talet. Min  personliga favorit bland dessa är ljusstakarna av serpentinsten (de gråsvarta till vänster i bild).
Art deco ljusstakar.
Vacker teakljusstake som var otroligt svår att fotografera.
En kombinerad vas och ljusstake från Sea glasbruk.
En samling Svenska och Danska mässing ljusstakar. Ljusbuketterna är från Scandia design och tillverkade i Danmark. De två höga ljusstakarna i mitten är av okänt ursprung. Kronljusstakarna är från Skultuna. Den ensamma ljustaken designad av Hans-Agne Jakobsson. Ljusstakarna längst fram vet jag ingenting om.

2 kommentarer: